Peter Windsor is van mening dat Max Verstappen onterecht is gestraft door de stewards tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. De Nederlander vocht een pittige strijd uit met Lando Norris om de zege op de Red Bull Ring en rondenlang ging dat er fel aan toe, totdat de heren elkaar raakten in bocht 3, wat voor een lekke band bij beide coureurs zorgde. Door deze crash wordt Verstappen gezien als boeman, die niks heeft geleerd van zijn fouten in 2021.
Althans, zo probeert McLaren-teambaas Andrea Stella het te verwoorden. De Italiaan liet bij Sky Sports weten dat dit gedrag van Verstappen te herleiden is naar 2021, toen hij een titelstrijd uitvocht met Lewis Hamilton. Volgens Stella heeft Verstappen hier meerdere capriolen uitgehaald, welke niet hard genoeg werden bestraft, waardoor hij nu het gevoel heeft dat hij kan doen en laten op de baan wat hij wil.
Maar Peter Windsor is het daar totaal niet mee eens. De Brit, voormalig teammanager bij Williams, laat op zijn YouTube-kanaal weten dat vooral de handleiding met sportieve reglementen niet deugt en dat Verstappen daardoor een onterechte straf heeft gekregen. Windsor kijkt in zijn video terug op de crash tussen Norris en Max en moet erkennen dat hij de acties van Verstappen juist geweldig vond.
Volgens Peter Windsor is vooral de handleiding voor sportieve reglementen niet juist. In zijn video laat hij weten dat in die handleiding staat dat de coureur aan de buitenkant te veel beschermd wordt en dat de coureur aan de binnenkant van een bocht daardoor met zijn handen op zijn rug moet rijden. Bij ieder minuscuul contact, ongeacht wie dat contact veroorzaakt, wordt de coureur aan de binnenkant bestraft, wat volgens Windsor ridicuul is. Hij vind dat coureurs bijna geen kans meer krijgen om hun plek te verdedigen en dat Verstappen hierdoor ook onterecht bestraft is.
"Hoe moet Max verdedigen? Hij is natuurlijk een coureur die een Grand Prix wil winnen, maar hij moet ook rekening houden met het sportieve reglement. Natuurlijk wil hij zijn plek verdedigen en dat deed hij heel goed. Hij reed telkens in het midden van de baan en op het moment dat hij ingehaald dreigde te worden, bewoog hij een klein beetje, om Lando zo af te leiden. Lando klaagde dan wel over zijn bewegingen, maar Max deed dat juist heel goed", is de Brit lovend over Verstappen.
Maar waar Verstappen rondenlang zijn 'titelrivaal' achter zich wist te houden, kreeg hij in ronde 63 bezoek van Norris. De McLaren-coureur plaatste zijn bolide aan de buitenkant van bocht 3, waarna hij een 'switchback' wilde maken op Verstappen. Maar dit liet de Nederlander natuurlijk niet zomaar gebeuren. Ook hier vond Windsor Verstappen geweldig rijden.
"Max remde daar perfect in, ook al had hij niet meer zoveel grip als Lando", de banden van Max waren namelijk vier ronden ouder dan die van Norris. "Max wist netjes aan te remmen en had weer het midden van de baan. Hij beschermde de bocht af liet duidelijk merken dat Lando aan de binnenkant er niet voorbij zou komen. Lando ging daardoor naar de buitenkant en als je de beelden on-board bij Verstappen bekijkt, zie je dat hij helemaal niet naar links stuurt!"
"Die bocht buigt wat naar links, maar Max stuur zelf niet in. Dat denkt de wedstrijdleiding wel, maar dat doet hij helemaal niet. Max houdt zijn stuur recht", gaat Windsor verder.
De voormalig Williams-topman laat dan ook weten dat hij geen enkel begrip heeft voor de beslissing van de stewards, die Verstappen een tien seconden penalty gaven en daarbij ook twee strafpunten op zijn licentie bijschreven. In zijn ogen deed Verstappen namelijk niks fout.
"Verstappen krijgt hier een straf omdat hij naar links gestuurd zou hebben? Ik vind het vreemd. Maar goed, die straf maakte uiteindelijk niet uit, want Max zou toch als vijfde geëindigd zijn."
Lees het artikel op de mobiele website