De stewards vonden Max Verstappen de schuldige partij aan de crash met Lando Norris tijdens de slotfase van de Grand Prix van Oostenrijk. In bocht 3 probeerde Norris een inhaalactie te maken op de drievoudig wereldkampioen, die net als in de ronden daarvoor de deur hard dichtgooide. Maar in tegenstelling tot de eerdere rondes kwam het nu tot een touché, waardoor beide coureurs een lekke band opliepen.
Voor Verstappen betekende dit incident dat hij de koppositie in de race verloor, maar uiteindelijk wist hij als vijfde over de streep te komen en alsnog met tien punten uit te lopen op Lando Norris. De Brit kon zijn weg namelijk niet meer vervolgen en eindigde met een DNF achter zijn naam. Ondanks het feit dat Verstappen zoveel punten uitloopt op Norris was de Limburger totaal niet tevreden met deze gebeurtenis. Hij laat weten dat hij liever geen touché met Norris had gehad, maar dat die bocht dit soort incidenten uitnodigt.
"We waren vandaag hard aan het strijden en Lando probeerde aan mijn buitenkant te komen en toen raakten we elkaar met de achterbanden. Het was erg warm dus we hadden meteen een lekke band. Van mijn kant leek het een rare beweging, maar we moeten dit natuurlijk opnieuw bekijken en natuurlijk zullen we erover praten. De vorm van de bocht zorgt soms ook voor dit soort problemen en het is nooit leuk om elkaar te raken", zei Verstappen na de race in Oostenrijk.
Lees ook
Lando Norris ziet Max Verstappen seizoen verpesten: 'Dit gaat consequenties hebben voor Silverstone'
Helmut Marko geeft fout Red Bull toe tijdens duel met Lando Norris: 'Hadden we moeten doen'
Stewards geven Verstappen 'dubbele straf'
Maar waar Verstappen dus vooral wees naar het circuit - en de rare beweging van Norris - vonden de stewards dat de drievoudig wereldkampioen toch echt verantwoordelijk was voor dit incident. Zij gaven hem dan ook een tijdstraf van tien seconden, wat overigens niet resulteerde in een nog slechter resultaat voor Verstappen. Maar naast die tijdstraf besloten de stewards dat zijn actie zó gevaarlijk was, dat hij ook wat strafpunten op zijn licentie verdiende.
De Nederlander kreeg twee strafpunten opgelegd, waardoor hij nu op vier strafpunten staat in de afgelopen twaalf maanden. Bij twaalf strafpunten wordt een coureur voor één race geschorst. De eerste keer dat Verstappen een strafpunt weg kan strepen, is op 19 november, als de Grand Prix van Las Vegas verreden wordt. Verstappen hoeft zich dan ook nog even niet druk te maken over een schorsing, al moet hij vanaf nu zorgen dat dit soort incidenten niet vaker voor gaan komen.
Overigens is McLaren-teambaas Andrea Stella van mening dat Max Verstappen dit gedrag vertoont omdat hij jarenlang niet zwaar genoeg gestraft is door de FIA. De Italiaan wees hierin naar de incidenten die Max had met Lewis Hamilton in 2021.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties