Fernando Alonso werd tijdens de Grand Prix van Australië zwaar gestraft door de stewards, nadat George Russell in de laatste ronde een crash meemaakte. In bocht 6 ging Russell de muur in, waarna hij terug stuiterde op het asfalt en zijwaarts op de baan lag. De Brit raakte volledig in paniek en begon te schreeuwen over de boordradio en ook de FIA vond het een zeer gevaarlijk moment.
Maar zij waren niet van mening dat de positie van de auto van Russell zo gevaarlijk was, maar juist de rijstijl van Fernando Alonso, de auto die voor Russell reed in de betreffende bocht. Volgens de stewards had Alonso gevaarlijk gereden, omdat hij op een 'ongebruikelijke' plek op zijn rem trapte. Ze konden niet hardmaken dat Alonso een 'remtest' deed op Russell en daardoor konden ze ook niet met zekerheid zeggen dat Alonso direct verantwoordelijk voor de crash van Russell. Maar uit de straf die hij ontving is wel op te maken dat de stewards niet blij waren met zijn actie.
Alonso kreeg een drive through penalty. Maar aangezien de race al was afgelopen, kreeg hij een tijdstraf van de lengte van een ritje door de pitstraat. Hierdoor werd hij twintig seconden naar achteren gezet en raakte hij zijn zesde plaats kwijt, waarbij hij nu op de achtste stek bleef steken. Na de race liet Alonso op zijn social media weten dat hij het niet eens was met deze beslissing. Hij had ook een oplossing voor hoe dit soort incidenten in de toekomst voorkomen kunnen worden.
"[Ik ben] een beetje verrast door de penalty aan het einde van de race, over hoe we de bochten moesten benaderen of hoe we met de raceauto's moesten rijden. Op geen enkel moment willen we iets verkeerd doen bij deze snelheden. Ik denk dat we zonder grind in die bocht, in welke bocht ter wereld dan ook, nooit onderzocht zullen worden", begint Alonso. De Spanjaard denkt dat als er alleen gras had gelegen, de crash van Russell veel minder heftig was geweest en het niet onderzocht werd.
Naast het feit dat Alonso denkt dat er zonder grind nooit een onderzoek geweest was, is hij van mening dat hij niks verkeerd heeft gedaan. Op deze manier wordt namelijk al jaren gereden in de Formule 1.
"In de F1, met meer dan 20 jaar ervaring, met epische duels zoals Imola 2005/2006 [en] Brazilië 2023, is het veranderen van racelijnen, het opofferen van snelheid om goed uit de bocht te kunnen komen onderdeel van de kunst van de autosport. We rijden nooit elke raceronde en elke bocht op 100%. We sparen brandstof, banden en remmen, dus het is een beetje verrassend om verantwoordelijk te zijn voor het feit dat niet elke ronde hetzelfde is", aldus de tweevoudig wereldkampioen.
Lees het artikel op de mobiele website