F1 Nieuws

Red Bull-insider onthult hét geheim achter comeback Max Verstappen

lando norris max verstappen
BSR Agency
F1 Nieuws

Red Bull-insider onthult hét geheim achter comeback Max Verstappen

lando norris max verstappen
BSR Agency

Sinds de Grand Prix van Italië doen Red Bull Racing en Max Verstappen weer volop mee in de strijd om de wereldtitel. Zo heeft regerend wereldkampioen Verstappen in de afgelopen vijf races maar liefst 68 punten goed gemaakt op de WK-leider en bedraagt het gat naar de top momenteel nog 'maar' 36 punten, met vier races en twee sprintraces te gaan.

De reden voor deze ommekeer is volgens insiders terug te vinden in de goedwerkende vloerupdates van Red Bull Racing tijdens de Grand Prix van Italië. Daarnaast is er ook een andere manier van werken geïntroduceerd bij de engineers van Verstappen. Waar voorheen namelijk vooral de nadruk lag op data die afkomstig was uit de simulator van het Red Bull-team in Milton Keynes, ligt de nadruk sinds de komst van teambaas Laurent Mekies op wat Verstappens gevoel en ervaring zeggen over de afstelling van de auto.

Ook zou Red Bull gebruik maken van CFD (Computational Fluid Dynamics) om de auto op zo'n manier af te stellen dat de bandentemperaturen onder controle blijven. Oververhitting van het Pirelli-rubber was begin dit jaar namelijk een van de dé redenen dat Verstappen niet met de McLarens kon vechten.

Red Bull-kopstuk onthult geheim achter comeback Verstappen

Paul Monaghan, Chief Engineer bij Verstappens team, heeft bij Motorsport Week een boekje opengedaan over de manier van werken bij Red Bull. "Ik denk dat er veel dingen samenkomen. Er is hard gewerkt, zelfs al in de allereerste races van dit seizoen, om onszelf een betere auto te geven. We dachten dat we hadden vastgesteld wat er mis was, en het kostte ons een paar stappen om dat echt te bereiken, en niet alleen een hoop downforce uit de auto te halen", begon de engineer.

"Dus de combinatie van factoren toen we richting Monza reden, was dat de auto veel beter was. Ik zou niet hebben gezegd dat het één ding op zichzelf is. Het zijn niet een of twee afstellingen. Het zijn niet per se een paar carrosseriegeometrieën. Veel dingen gebeurden in de juiste volgorde. We zouden teleurgesteld kunnen zijn over de timing ervan. Zo is het leven", aldus de Red Bull-topman.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties