Dat Christian Horner zegt dat hij niet twijfelt over het feit dat Max Verstappen zijn contract uitdient bij Red Bull Racing, betekent zeker niet dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Dat maakt Erik van Haren duidelijk, die goede banden heeft met de familie Verstappen. Van Haren, journalist van De Telegraaf, was de eerste die melding maakte van het onderzoek naar Christian Horner.
Sinds die onthulling zijn er veel verhalen vanuit het Red Bull-kamp naar buiten gekomen, waaronder het gerucht dat Max Verstappen wellicht naar Mercedes over zou stappen in 2025 of 2026 - Ralf Schumacher ziet hem zelfs dit jaar al vertrekken - als Christian Horner teambaas zou blijven. Eerst leken dit slechts loze geruchten, maar inmiddels is een vertrek van Verstappen een reële optie, laat Van Haren weten.
Al helemaal nu duidelijk is geworden dat Chalerm Yoovidhya, grootaandeelhouder Red Bull GmbH, van plan is om Christian Horner aan te houden als teambaas van Red Bull Racing. Er gaan zelfs verhalen dat Yoovidhya Red Bull Racing weg wil halen uit de Red Bull-familie en er een apart automerk van maken, waarbij Horner een belangrijke rol zou krijgen.
Zolang Yoovidhya aan de macht is [met 51% van de aandelen in Red Bull] gaat Christian Horner helemaal nergens heen. Dat kan volgens Van Haren er zeker voor zorgen dat Verstappen vertrekt. Dat Horner veel vertrouwen heeft in het aanblijven van de Nederlander is volgens de journalist slechts schijn om de rust te bewaren binnen het team. De kans dat Max het team verlaat is groter dan gedacht.
Volgens Van Haren zijn er vijf redenen waarom Max Verstappen zou kunnen vertrekken naar Mercedes. De belangrijkste reden heeft te maken met de onrust binnen Red Bull Racing. Verstappen zou erbij gebaat zijn om rust aan zijn kop te hebben en wil niet meegenomen worden in politieke spelletjes, maar inmiddels is dat onmogelijk geworden bij zijn huidige team. Bij Mercedes zijn dergelijke spelletjes niet denkbaar, omdat de organisatiestructuur heel anders is opgebouwd dan bij Red Bull Racing.
Helmut Marko, de man waar Max Verstappen ontzettend loyaal naar is, zit in een intense machtsstrijd met Christian Horner, waardoor Verstappen kant heeft moeten kiezen. De Oostenrijker is overigens de tweede reden waarom Max naar Mercedes zou kunnen.
Aangezien hij zó loyaal is naar Helmut Marko, heeft Verstappen een clausule in zijn contract gezet wat aangeeft dat hij kan vertrekken op het moment dat Marko geen onderdeel meer uitmaakt van Red Bull Racing. Het feit dat Chalerm Yoovidhya de kant van Horner heeft gekozen zorgt ervoor dat de toekomst van Marko onzeker is bij het Oostenrijkse team. Mocht Marko vertrekken, kunnen we onze klok erop gelijkzetten dat ook Max weg zal gaan bij Red Bull Racing.
De derde reden is de nieuwe motorreglement vanaf het 2026 Formule 1-seizoen. Er gaan geruchten dat het motorproject van Red Bull [Red Bull Powertrains] achterloopt op dat van Mercedes en Ferrari, die al jaren zijn gewend om krachtbronnen te bouwen voor de Formule 1. Formu1a.uno meldde afgelopen november nog dat Mercedes ver voor zou lopen op de andere motorleveranciers. Voor Verstappen zou een overstap naar Mercedes gunstig kunnen zijn, als blijkt dat zij een dominante motor gaan bouwen, net als dat in 2014 gebeurde toen Lewis Hamilton overkwam van McLaren.
De andere twee redenen hebben volgens Van Haren te maken met afspraken die Verstappen zou kunnen maken met Toto Wolff en Mercedes. De Nederlander is totaal geen fan van persmomenten en komt het liefst zo min mogelijk in actie tijdens sponsorevenementen. Daarin is hij hetzelfde als Lewis Hamilton, die daar ook niet van gediend is. Hamilton heeft in zijn Mercedes-contract opgenomen dat hij alleen ergens aanwezig hoeft te zijn als het verplicht is of écht niet anders kan. Een dergelijke afspraak zou ook voor Verstappen gunstig kunnen zijn.
Als laatst schrijft de journalist over eventuele bewijsdrang van Max Verstappen. Met een overstap naar Mercedes zou hij kunnen bewijzen dat hij de reden is dat Red Bull Racing zoveel races en kampioenschappen heeft gewonnen in de afgelopen jaren. Het gat tussen Sergio Pérez en de rest van het veld is bij lange na niet zo groot als dat van Verstappen zelf. Daarnaast heeft hij genoeg zelfvertrouwen dat hij verwacht ook bij een ander team voor de titel te gaan, ondanks de huidige dominantie van Red Bull Racing.
Lees het artikel op de mobiele website