Altijd al eens zelf op een echt circuit willen rijden? Dat kan! De meeste circuits hebben speciale circuitdagen waarop je met je eigen auto het parcours kunt betreden. Je hoeft hiervoor geen Ferrari of Lamborghini te huren, je kunt gewoon met je Audi A4 of Mercedes-Benz GLA het asfalt aanvallen. Als je het wat serieuzer wilt aanpakken, kun je erover nadenken om een auto te kopen die beter geschikt is voor zo’n ‘track day’. Hieronder een aantal voorbeelden om je op weg te helpen.
1. BMW Z3
Het is geen geheim dat bij BMW de rijbeleving centraal staat. Welk model je ook koopt van de Duitse autofabrikant, qua wegligging en sportiviteit is het vaker wel dan niet de maatstaf. Met een beetje 3 Serie kom je al een heel eind, maar voor de ultieme ervaring is de Z3 mogelijk een beter alternatief. Deze stijlvolle en potente tweezitter is in een variatie aan uitvoeringen geleverd en vanwege zijn leeftijd goed betaalbaar. Voor je het weet scheur je ermee over Circuit Zandvoort.
2. Ford Fiesta
Ford weet net als BMW al te goed hoe het scherp sturende (gezins)auto’s moet maken. Ben je op zoek naar een betaalbare, maar tegelijkertijd stimulerende hatchback, zoek dan niet verder dan de Fiesta. Het kleine broertje van de Ford Focus is een genot om in het rond te gooien en daarmee perfect voor een dagje circuit – helemaal als je de prestatiegerichte ST aan de haak slaat. Dankzij de overwegend zuinige motoren, de riante binnenruimte en de praktische aard van het beestje is de Fiesta ideaal voor dagelijks gebruik.
3. Mazda MX-5
De Mazda MX-5 is misschien wel de ultieme circuitauto als je een beperkt budget hebt. Met zijn lage gewicht, sublieme gewichtsverdeling en no-nonsense karakter is deze betrouwbare tweezitter al generaties lang een favoriet. Een gebrek aan spierkracht wordt meer dan goedgemaakt door zijn uitstekende rijgedrag en eenvoudig te modificeren techniek. De MX-5 staat garant voor plezier, ongeacht de snelheden die je rijdt.
4. Mini Cooper
Het Mini van vandaag de dag staat vooral bekend als een merk waarbij het vooral draait om luxe, karakter en comfort. Vergeet echter niet dat met name de Hatchback en Cabrio fantastisch sturen. Het is niet zonder reden dat de Mini vaak vergeleken wordt met een kart, zodanig is de controle die je achter het stuur hebt. Bovendien zijn er verschillende sportieve uitvoeringen verkrijgbaar, waaronder de rangetopper John Cooper Works (JCW).
5. Renault Sport Clio
Hoewel de sportieve tak van Renault tegenwoordig actief is onder de noemer Alpine, heette het voorheen gewoonweg Renault Sport. De in Dieppe gebaseerde branche heeft door de jaren talloze snoepjes ter wereld gebracht. Een model waar Renault Sport zich wat graag aan vergreep was de Clio. De compacte hatchback was een ideaal uitgangspunt voor grootse plannen. Of je nu voor de sprookjesachtige V6, een Cup of Trophy kiest, pret beleef je er sowieso mee.
6. Volkswagen Golf GTI
Dit lijstje is natuurlijk niet compleet zonder de Volkswagen Golf, in het specifiek de brutale GTI. Met zijn iconische rode accenten en veelvoud aan technische modificaties is de GTI in veel opzichten de maatstaf onder zogeheten ‘hot hatchbacks’. Dat kan haast ook niet anders, aangezien de Golf GTI in feite de voorvader is van dit soort auto’s.
Ja, je kunt de Golf tegenwoordig krijgen als vierwielaangedreven en super gespierde ‘R’, maar voor een zo puur mogelijk ervaring moet je de GTI hebben. Je hebt slechts één rondje Nürburgring nodig om te begrijpen waarom…
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties