1e Grand Prix | 2004 |
---|---|
Aantal rondes | 56 |
Lengte circuit | 5.451km |
Snelste raceronde | 1:32.238 (2004) |
De Grand Prix van China werd voor het eerst verreden in 2004, waarna het ieder jaar vast onderdeel is geweest van de Formule 1-kalender. De record winnaar op het Shanghai International Circuit is Lewis Hamilton, die daar zes keer wist te winnen. China is overigens ook de eerste race waar Red Bull een Grand Prix wist te winnen (2009).
De GP van China staat sinds 2004 op de Formule 1-kalender. Sindsdien is de race die wordt verreden op het Shanghai International Circuit uitgegroeid tot een van de meest bekende race-evenementen in Azië. Officieel staat de race in Shanghai bekend als de Formula 1 Heineken Chinese Grand Prix.
Het circuit waar de GP China wordt verreden, dat zo'n twintig kilometer buiten het centrum van de Chinese miljoenenstad Shanghai ligt, werd speciaal ontworpen voor de koningsklasse van de autosport en heeft in totaal zo'n 240 miljoen dollar gekost om aan te leggen.
Daarmee is het Shanghai International Circuit, dé thuisbasis van de GP China, een van de duurste circuits op de huidige Formule 1-kalender ooit.
Het circuit werd ontworpen door de legendarische circuitontwerper Hermann Tilke, die ook de circuits van Sepang in Maleisië, Yas Marina in Abu Dhabi en het Circuit of the Americas in de Verenigde Staten heeft ontworpen.
Het Shanghai International Circuit staat bekend als een technisch zeer ingewikkelde baan, waarbij coureurs eerst een weg moeten zien te vinden door de bijzondere bochtencombinatie 1-2-3.
De bocht, die een beetje lijkt op een slakkenhuis, krijgt een steeds nauwere draaicirkel waardoor de coureurs naarmate de bocht vordert steeds verder en scherper moeten insturen.
Het circuit, dat in de gelijknamige metropool ligt, kent een zeer bochtige tweede sector, gevolgd door een recht stuk van meer dan een kilometer in de derde sector.
Dit rechte stuk vormt ook gelijk de grootste inhaalmogelijkheid voor de coureurs gedurende de race. De ronde wordt afgesloten met een haarspeldbocht en een zeer snelle (bijna) 90-graden-bocht.
Jaar | Coureur | Team |
2025 | Oscar Piastri | McLaren |
2024 | Max Verstappen | Red Bull |
2023 | Afgelast | Afgelast |
2022 | Afgelast | Afgelast |
2021 | Afgelast | Afgelast |
2020 | Afgelast | Afgelast |
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2018 | Daniel Ricciardo | Red Bull |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes |
Gezien de karakteristieken van de baan is het niet opmerkelijk dat het circuit enkele zeer memorabele momenten heeft gekend. Met andere woorden: de Grand Prix van China kent een rijke geschiedenis.
Zo was er in 2006 de 91e en ook gelijk laatste Formule 1-overwinning van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher tijdens de GP van China nadat hij Renault-coureurs Fernando Alonso en Giancarlo Fisichella wist te verslaan op een natte baan.
Een jaar later zag toenmalig rookie Lewis Hamilton zijn titelkansen in rook opgaan na een grote inschattingsfout bij het inrijden van de pitstraat tijdens de GP van China.
Lewis Hamilton reed iets te lang door op versleten banden en verslikte zich bij de ingang van de pitstraat, die rechtdoor gaat bij de laatste bocht, en zag zijn race (en kampioensdroom) eindigen in de grindbak. Uiteindelijk zou Kimi Raikkonen er, mede door de fout van Lewis Hamilton in de GP van China, met de wereldtitel vandoor gaan dat jaar.
Enkele jaren later was er de overwinning van toenmalig Red Bull-coureur Daniel Ricciardo tijdens de GP China in 2018.
De goedlachse Australiër kende het gehele weekend problemen met zijn Renault-motor, maar wist er op de zondag toch een een knappe overwinning uit te slepen, nadat hij als zesde aan de race was begonnen.
Voor Max Verstappen was het een mindere race. Max Verstappen toonde namelijk goede snelheid tijdens de race, maar crashte richting het einde van de race met toenmalig Ferrari-coureur Sebastian Vettel en verloor daardoor een kans op het podium of zelfs de overwinning.
Verstappen kreeg voor zijn aanvaring met Vettel een tijdstraf van tien seconden van de FIA-stewards. Teamgenoot Daniel Ricciardo won de race daarentegen. Al met al dus een weekend om snel te vergeten voor Max Verstappen.
In 2024 was er nog een ander zeer memorabel moment in China. Thuisheld Guanyu Zhou, toen rijdend voor Stake F1 Team, nam afgelopen jaar namelijk voor het eerst in de geschiedenis deel aan de Grand Prix van China als Chinese rijder.
In 2019 werd de 1000e Formule 1-race verreden op het Shanghai International Circuit. Tussen 2020 en 2023 werd er geen race verreden in China vanwege de coronapandemie. In 2024 keerde de Grand Prix terug in China en dat zal ook zo blijven tot minstens 2030.
In 2024 werd er voor het eerst een Sprintrace verreden op het circuit van Shanghai. In het Sprint-format werken de coureurs en teams één vrije training af, waarna ze later op de dag een kwalificatie afwerken voor de Sprint van zaterdagochtend.
De volgende dag wordt er een sprintrace en kwalificatie gehouden. Dat is een verkorte race van maximaal 100 kilometer, waarna de coureurs zich kunnen gaan opmaken voor de kwalificatie voor de Grand Prix van zondag.
Vanwege het tijdverschil met China is het raceweekend in Shanghai er eentje met weinig slaap voor Nederlandse fans. Zo worden de eerste vrije training en de sprintrace om 04:30 uur Nederlandse tijd en 04:00 uur Nederlandse tijd verreden.
Eerder dit jaar werd er op vrijdag 21 maart een eerste vrije training. Later op vrijdag 21 maart stond de kwalificatie voor de Sprint op de planning. Op zaterdag 22 maart werkten de coureurs eerst de sprintrace af, waarna er later op zaterdag 22 maart een kwalificatie voor de race werd verreden, die staat gepland voor zondag 23 maart.
Door het tijdverschil met Nederland wordt de F1 Grand Prix van China om 08:00 uur Nederlandse tijd verreden.