GP Azerbeidzjan

17

Baku City Circuit

GP Azerbeidzjan Grand Prix Azerbeidzjan

Baku City Circuit

1e Grand Prix 2016
Aantal rondes 51
Lengte circuit 6.003km
Snelste raceronde 1:43.009 (2019)

Race Weekend 2024

Vrije training 1 11:30 - 12:30 (13/09)
Vrije training 2 15:00 - 16:00 (13/09)
Vrije training 3 10:30 - 11:30 (14/09)
Kwalificatie 14:00 - 15:00 (14/09)
Race 13:00 - 17:00 (15/09)

Uitslag Race 2024

1. Oscar Piastri 1:32:58.007
2. Charles Leclerc +10.910
3. George Russell +31.328
VOLLEDIGE UITSLAG

Uitslag Kwalificatie 2024

1. Charles Leclerc 1:41.365
2. Oscar Piastri 1:41.686
3. Carlos Sainz 1:41.805
VOLLEDIGE UITSLAG

Winnaars GP Azerbeidzjan

2024 Oscar Piastri
2023 Sergio Pérez
2022 Max Verstappen
2021 Sergio Pérez
2020 Grand Prix afgelast
2019 Valtteri Bottas
2018 Lewis Hamilton
2017 Daniel Ricciardo

De Grand Prix van Azerbeidzjan is een Formule 1-race die sinds 2016 op de F1-kalender staat. In Baku, ook wel 'The city of Winds' genoemd, worden de races gehouden op het Baku City Circuit. De eerste race in Azerbeidzjan werd aangeduid als 'Grand Prix van Europa'.

Azerbeidzjan ligt op de grens van Oost-Europa en West-Azië, aan de Kaspische zee. Het dichtstbevolkte land in de Kaukasus, officieel Republiek Azerbeidzjan genoemd, organiseert een unieke Grand Prix. Toen de plannen voor een race op het Baku City Circuit bekend werden gemaakt, was te zien dat er een immens lang rechte stuk op het circuit zou zijn. Daarnaast waren er ook een aantal zeer krappe bochten, waaronder een chicane naast een kasteel.

Het circuit van de Grand Prix Azerbeidzjan

Het Baku City Circuit is 6.003 kilometer lang en is ontworpen door Hermann Tilke, de huis circuitontwerper van de Formule 1. In 2013 werd een akkoord gesloten tussen de overheid van Azerbeidzjan en Bernie Ecclestone om de race vanaf 2016 te houden in Baku, waarbij er een uniek rechte stuk zou komen.

Het start-finish gedeelte is namelijk één kilometer lang, maar het deel waar de coureurs vol gas geven is nog veel langer. De laatste bochten voor ze het rechte stuk opdraaien zijn namelijk ook vol gas, waardoor het rechte stuk eigenlijk gezien kan worden als bijna twee kilometer lang.

Hierdoor kunnen er immense topsnelheden gehaald worden en Valtteri Bottas houdt het all-time record van hoogst gemeten snelheid in de geschiedenis van de Formule 1. Tijdens de kwalificatie voor de race in 2016 wist de Williams-coureur een topsnelheid van 378 kilometer per uur te behalen.

Lastige baan

Hoewel een groot gedeelte van het statencircuit vol gas is, zijn er ook zeer krappe gedeeltes, met nauwe bochten. Vooral het Castle Section heeft al meerdere slachtoffers gemaakt, waaronder Charles Leclerc in 2019, toen hij in de kwalificatie in de muur klapte in dit gedeelte. Het zorgde voor de iconische boordradio: 'I am stupid'.

Klapband

Naast het feit dat het stratencircuit lastig in Azerbeidzjan lastig is voor de F1 coureurs om doorheen te navigeren, is het ook voor de Pirelli-banden een uitputtingsslag. Dit resulteerde in 2021 in een klapband voor zowel Max Verstappen als Lance Stroll. Op het lange rechte stuk ging de achterband van Verstappen kapot, waardoor hij op hoge snelheid in de muur knalde en uit de race lag.

De schade en rotzooi na deze crash was zó groot, dat de wedstrijdleiding besloot met een rode vlag te zwaaien. Bij de herstart na deze rode vlag volgde een ander iconisch moment uit de F1-geschiedenis. Lewis Hamilton verremde zich in bocht 1, waardoor hij rechtdoor schoot en buiten de punten belandde. Mede hierdoor bleef de titelstrijd met Verstappen spannend tot aan het einde van het jaar.