Thuisbasis | Kannapolis, USA |
---|---|
Teambaas | Ayao Komatsu |
Actief sinds | 2016 |
Chassis | VF-24 |
Motor | Ferrari |
Constructeurskampioenschap |
|
2023 | 10e |
---|---|
2022 | 8e |
2021 | 10e |
2020 | 9e |
2019 | 9e |
2018 | 5e |
2017 | 8e |
2016 | 8e |
In 2016 stond Haas F1 Team voor het eerst op de Formule 1-grid. Het Amerikaanse team had Romain Grosjean en Esteban Gutierrez als coureurs weten te strikken en stapten op een moment in dat de Formule 1 op zijn gat lag. Door de dominantie van Mercedes gingen de kijkcijfers hard achteruit.
Door de komst van een Amerikaans team was er de hoop dat de F1 groot zou worden in de Verenigde Staten en dat gebeurde uiteindelijk ook, maar niet per se door Haas. Netflix-serie Drive to Survive zorgde ervoor dat de Formule 1 écht populair werd in Amerika.
Gene Haas, de oprichter van Haas F1 Team, besloot aan de Formule 1 deel te nemen om zijn machinefabriek Haas te promoten. De bouwer van werktuigmachines was ook al actief in de NASCAR en had op het moment dat hij zich inschreef bij de Formule 1 vier auto's rijden in de populairste raceklasse in de VS.
Het hoofdkantoor van het team is gevestigd in Kannapolis, North Carolina. Haas F1 Team bouwt zelf de auto's niet. Het chassis wordt in elkaar gezet door Dallara, terwijl ze de krachtbronnen en een hoop onderdelen kopen van Ferrari. Haas wordt ook wel het opleidingsteam van Ferrari genoemd.
Haas startte dus met Grosjean en Gutierrez als coureurs, maar de Mexicaan stelde in zijn eerste seizoen erg teleur. Romain Grosjean wist als enige coureur punten te scoren, waardoor Gene Haas besloot om Gutierrez te vervangen. Kevin Magnussen werd aangesteld als nieuwe teamgenoot van de Fransman en samen bleven de twee tot en met het einde van 2020 rijden bij Haas.
In 2018 beleefde het team het hoogtepunt in hun carrière, dus als vijfde te eindigen in het constructeurskampioenschap. Sindsdien heeft Haas zoiets nooit meer kunnen herhalen. De laatste jaren staat het team bekend als een achterblijver, waarbij 2019 en 2021 ook nog eens getergd werden door foutieve sponsoren.
In 2019 besloten Gene Haas en Günther Steiner om Rich Energy als hoofdsponsor te strikken. Al snel bleek dit een grote fout te zijn, aangezien Rich Energy helemaal geen geld had. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk besloten ze dan ook de samenwerking te stoppen, waarna Rich Energy nog een rechtszaak tegen Haas startte, maar deze was zonder succes.
Een jaar later, in 2020, maakte Haas F1 Team wederom een hachelijk moment mee. Tijdens de Grand Prix van Bahrein knalde Romain Grosjean in de muur bij de start van de race. Dit zorgde ervoor dat er een grote brand ontstond in zijn bolide. Hij kon de auto nét op tijd verlaten, anders zou hij levend verbrand zijn in de Haas. De crash van Grosjean is één van bekendste beelden uit de moderne Formule 1-geschiedenis.
Nadat Haas met Rich Energy al een vreemde sponsor had gevonden, werd dat in 2021 herhaald. Zowel Grosjean als Magnussen hoefden niet meer terug te komen en het team besloot Mick Schumacher en Nikita Mazepin te contracteren. Vooral laatstgenoemde bleek een foutieve keuze te zijn.
Mazepin crashte tijdens het 2021-seizoen met enige regelmaat en had het vaak aan de stok met zijn team, maar omdat zijn vader hoofdsponsor van het team was, mocht hij ook in 2022 aanblijven. Maar door de invasie van Rusland in Oekraïne, kwam Haas slecht in het nieuws te staan.
De vader van Nikita Mazepin, Dmitry, was één van de handlangers van Vladimir Putin, waarna Haas besloot om de banden met de familie Mazepin door te knippen. Ook hier volgde wederom een rechtszaak, maar Haas werd weer in het gelijk gesteld.
Na een aantal jaar besloot Haas weer voor een normaal rijderskoppel te gaan. Kevin Magnussen werd teruggehaald en Nico Hülkenberg werd naast hem neergezet. Wel besloot Gene Haas in 2023 om afscheid te nemen van Günther Steiner, de teambaas die sinds de oprichting van het team de leiding had over Haas F1.