Geboorteplaats | Monte Carlo, Monaco |
---|---|
Geboortedatum | 16/10/1997 (26 jaar) |
Nationaliteit | Monegaskisch |
Lengte | 180 cm |
Gewicht | 69 kg |
Formule 1-carrière |
|
Debuut | 2018, Alfa Romeo |
---|---|
Team | Ferrari |
Racenummer | 16 |
Wereldtitels | 0 |
Overwinningen | 7 |
Polepositions | 25 |
Wereldkampioenschap |
|
2023 | 5e |
2022 | 2e |
2021 | 7e |
2020 | 8e |
2019 | 4e |
2018 | 13e |
Charles Leclerc heeft de harten van miljoenen Ferrari-fans veroverd de afgelopen jaren. In 2019 maakte hij zijn debuut voor de Italiaanse renstal van Scuderia Ferrari, waarna hij direct twee overwinningen wist te scoren dat seizoen. Dat deed hij in België en Italië, waardoor hij al niet meer stuk kon bij de Italiaanse fans.
Al jaren stond Charles Leclerc bekend als één van de grootste talenten in de juniorenklassen. Toen de Monegask nog uitkwam in de karts nam hij het vaak op tegen Max Verstappen, wat zijn grote rivaal was. Als Verstappen een race won, eindigde Leclerc op de tweede plaats en vice versa. De jongen uit Monte Carlo bewandelde na de karts een andere weg richting de Formule 1 dan Max Verstappen, maar was daarin niet minder succesvol.
Verstappen ging vanuit het CIK FIA World Championschap direct door naar de Formule 3, waar hij een jaar reed en meteen doorstootte naar de Formule 1. Leclerc nam iets meer zijn tijd, mede doordat hij opgenomen werd in de Ferrari Driver Academy, het opleidingsteam van de Italiaanse renstal.
Leclerc wist op zijn route naar de Formule 1 het GP3 en Formule 2 kampioenschap te winnen, beiden op dominante wijze. Vooral zijn seizoen in de Formule 2 zal door veel mensen herinnerd worden als één van de meest indrukwekkende seizoenen aller tijden.
In 2017, het jaar dat Leclerc begon in de Formule 2, overleed zijn vader, die hem altijd steunde in zijn weg richting de Formule 1. Dat gebeurde vlak voor het raceweekend in Azerbeidzjan, maar Leclerc was heel duidelijk: hij moest en zou racen. Hij behaalde pole position, maar werd gediskwalificeerd, waardoor hij beide races van achteraan moest starten, maar dat hield Leclerc niet tegen. Hij wist zowel de Sprint als de Feature race te winnen in Bakoe, waarna hij zijn vader eerde. Hier werd duidelijk dat we met een bijzonder talent te maken hadden.
Nadat Leclerc het Formule 2-kampioenschap won, ging hij naar Alfa Romeo, waar hij teamgenoot werd van Marcus Ericsson. Ook daar maakte Leclerc indruk, waarna Ferrari de beslissing nam om hem in 2019 al naar het grote team te halen. Daar werd hij de vervanger van Kimi Raikkonen en nam hij plaats naast Sebastian Vettel, de viervoudig wereldkampioen.
In zijn eerste seizoen liet Leclerc al direct merken dat hij niet ging wijken voor de Duitser, wat resulteerde in een aantal crashes tussen beiden, waaronder tijdens de Grand Prix van Brazilië. In 2020 was dit weer het geval, maar toen werd al snel duidelijk dat Vettel het zou gaan afleggen tegen Leclerc. Na dat seizoen vertrok Vettel bij Ferrari en kreeg Leclerc Carlos Sainz als nieuwe teamgenoot.
De Monegask kwam de Formule 1 heel timide binnen, maar tijdens de Grand Prix van Oostenrijk veranderde er iets bij Leclerc. Hij leek op weg naar zijn - toen - eerste overwinning, maar werd daarin dwarsgezeten door Max Verstappen van Red Bull Racing. Zijn rivaal uit de kartwereld beukte hem opzij, waarna Verstappen naar de overwinning snelde en moest Leclerc genoegen nemen met de tweede plaats.
Sinds dat moment rijdt Leclerc een stuk feller en agressiever in de Formule 1, omdat hij doorhad dat dat werkt. Een race na de GP van Oostenrijk, in Groot-Brittannië, zorgde deze nieuwe rijstijl van Leclerc dan ook voor een geweldige strijd met Max Verstappen. De beelden van dit gevecht zijn inmiddels miljoenen keren bekeken op YouTube.