Voormalig Red Bull-coureur David Coulthard heeft in de Formula For Success-podcast laten weten dat hij graag zou zien dat het DRS-effect flink zou worden teruggedrongen in de Formule 1. Als voorbeeld gebruikt Coulthard de inhaalrace van Max Verstappen in Brazilië.
In 2011 werd de DRS geïntroduceerd door de FIA en de Formule 1 om het inhalen van andere auto's makkelijker te maken. Er is sindsdien echter een hoop kritiek geweest op de openklappende achtervleugels in de Formule 1.
Volgens velen is het namelijk een kunstmatig foefje om coureurs elkaar te laten inhalen en neemt het alle spanning en kunde weg die bij echte inhaalactie komt kijken. Anderen zijn weer van mening dat de DRS nou eenmaal een noodzakelijk kwaad is met de huidige generatie Formule 1-auto's.
Lees ook
Video: Daniel Ricciardo geniet van F1-pensioen tijdens bijzonder evenement in Parijs
F1-organisatie Grand Prix Las Vegas neemt drastische maatregel voor 2024-editie
Papa Pérez zorgt voor woedende reacties met 'schandalige' uitspraak over Ralf Schumacher
Coulthard geen fan van DRS
Coulthard schaart zichzelf in de eerste groep mensen, de DRS-criticasters. De Schot haalt er een recente race bij om zijn standpunt kracht bij te zetten. Coulthard laat weten dat hij graag een flinke vermindering van het DRS-effect zou willen zien.
"We hebben onlangs de Grand Prix in Brazilië gezien die onder vochtige, natte omstandigheden werd verreden en natuurlijk zonder DRS, en het was een briljante race. In het verleden kon je echt anticiperen op de mogelijkheid om een inhaalmanoeuvre uit te voeren en de kans krijgen om dat te doen", begint de oud-coureur zijn verhaal in de Formula For Succes-podcast.
"Dus ik zou zeker voorstander zijn van het verminderen van het effect van DRS. Ik zou willen dat inhaalmanoeuvres blijven zoals ze altijd zijn geweest, gebaseerd op je auto dichtbij genoeg krijgen om de slipstream op te pikken", aldus Coulthard.
Coulthard zal nog eventjes moeten aanzien hoe de Formule 1 gebruikt maakt van het DRS-systeem, want in 2026 zal het inhaalfoefje pas verdwijnen. De DRS maakt vanaf dan namelijk plaats 'X- en Y-mode' (actieve aerodynamica) en een soort 'push-to-pass'-knop.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties