Volgens het doorgaans goed geïnformeerde The Race denkt Formule 1-baas Stefano Domenicali erover om de snelheid in de pitstraat te verhogen van 80 kilometer per uur naar 100 kilometer per uur. Met deze wijziging zouden de races op het gebied van strategie spannender kunnen worden dit seizoen.
Met zijn overwinning in Saoedi-Arabië werd Oscar Piastri afgelopen weekend de eerste coureur die dit seizoen een race won terwijl hij niet vanaf pole position aan de race was begonnen. Uiteraard was dat voornamelijk toe te schrijven aan het feit dat Max Verstappen, die vanaf pole position begon en lange tijd aan de leiding ging, een tijdstraf van vijf seconden kreeg.
Het feit dat een race bijna altijd wordt gewonnen door de coureur die vanaf pole begint en er tijdens de race vaak maar een stop wordt gemaakt door de teams, zorgt voor grote zorgen bij de Formule 1-top. In Saoedi-Arabië sprak F1-baas Domenicali daarom met Pirelli-topman Mario Isola om te kijken hoe de races op een strategisch vlak spannender kunnen worden gemaakt.
Lees ook
Aston Martin-baas doet opvallende onthulling over 'afwezige' Adrian Newey
Einde avontuur Lewis Hamilton bij Ferrari komt in zicht na bijzondere uitspraken zevenvoudig wereldkampioen
Pirelli brengt nieuwe band
Pirelli heeft voor dit seizoen al een oplossing bedacht, namelijk de introductie van de C6-band. Deze ultrazachte band zal in Imola tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna voor het eerst worden gebruikt, met de hoop dat er andere strategieën worden bedacht door de teams. Er is echter nog een mogelijkheid om de races op strategisch vlak aantrekkelijker te maken.
Verhoging van snelheid in pitstraat
Volgens The Race denkt de Formule 1 namelijk na over een regelwijziging wat betreft de snelheid in de pitstraat. Sinds 1994 ligt deze vast op 80 kilometer per uur, maar er wordt naar verluidt gesproken over een verhoging naar 100 kilometer per uur. Uit berekeningen zou volgens The Race zijn gebleken dat een verhoging van 80 naar 100 kilometer per uur de totale pitstoptijden "met enkele seconden zou kunnen verkorten".
"Als we de gemiddelde pitlane-afstand als voorbeeld nemen: waar het tijdverlies momenteel bij 80 km/u ongeveer 25 seconden bedraagt, zou een verhoging naar 100 km/u dit met 2,5-3,5 seconden verminderen. Op circuits als Imola zou het verlies van 29 seconden in de lange pitstraat met ongeveer vijf seconden kunnen worden teruggebracht als de snelheidslimiet wordt verhoogd naar 100 km/u", zo schrijft The Race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties