Afgelopen donderdag maakten Andretti, General Motors en Cadillac bekend toe te willen treden tot de Formule 1. Wanneer die toetreding precies moet plaatsvinden, is nog niet bekend. Met welke motor Andretti en Cadillac zullen instappen, lijkt af te hangen van twee partijen.
Andretti hoopt met Cadillac in de toekomst deel te kunnen nemen aan de koningsklasse van de autosport, de Formule 1. Daarvoor is Andretti Global - zoals het nieuwe Formule 1-team zal gaan heten - al hard aan het werk om een eigen fabriek uit de grond te stampen. Zo weet Formule 1-journalist Joe Saward te melden dat Andretti Global bezig is met het bouwen van een nieuwe fabriek in Indianapolis. In de fabriek zouden tot 500 mensen kunnen werken. Buiten een fabriek om de nieuwe bolide te ontwikkelen, heeft een nieuw team ook een motorleverancier nodig.
Eerder waren er geruchten over een deal met het Franse Renault. Deze geruchten werden - gevraagd naar met welke motorleverancier Andretti Global wil gaan rijden - min of meer bevestigd door Michael Andretti. De Amerikaan liet immers weten dat er waarschijnlijk met Renault-motoren zal worden gereden in de toekomst. Mocht de Franse motorfabrikant echter niets zien een samenwerking met het Amerikaanse team, dan moet het team alsnog motoren leveren aan Andretti. Als motorfabrikant met de minste klantenteams moet een Formule 1-motorleverancier namelijk een nieuw team voorzien van motoren. Momenteel levert Renault enkel motoren aan Alpine.
Kans voor Honda
Het is allerminst duidelijk wanneer Andretti Global wil instappen in de Formule 1. Volgens Saward is een échte intrede in de sport pas mogelijk in 2026. Toch zijn er ook geluiden over een toetreding in 2024. Wordt er echter uitgegaan van de visie van Saward, dan opent dat mogelijkheden voor Honda. De Japanse fabrikant heeft immers aan het einde van 2022 laten weten dat het opnieuw geïnteresseerd is in een deelname aan het Formule 1-kampioenschap als motorleverancier. Het lijkt er steeds meer op dat Red Bull met Ford in zee zal gaan waardoor Honda zonder klantenteam zit.
Momenteel werkt Honda samen met Cadillac aan de productie van elektrische straatauto's. Ook Andretti heeft een link met de Japanse fabrikant, aangezien het team in de IndyCar met Honda-motoren heeft gereden. Tijdens de persconferentie - waarin de samenwerking tussen Andretti en General Motors (Cadillac) werd aangekondigd - werden Michael Andretti en Mark Reuss (president van General Motors) gevraagd naar een mogelijke samenwerking met Honda.
"Het is duidelijk dat we een goede samenwerking hebben met Honda. Aan de andere kant strijden we ook tegen Honda in de IndyCar, maar, vanwege onze relatie en het wederzijdse respect tussen beide kanten, hoeft dat geen probleem te zijn", zegt Reuss. "Ik denk echter dat we ons pas in een later stadium over het vraagstuk rondom een motor zullen buigen", gaat de Amerikaan verder. "Je hebt inderdaad gelijk, daarover zullen we pas later een besluit nemen", stemt Andretti in.
Tot slot werd er aan beide heren gevraagd of er al een deal is getekend met een motorleverancier. Op deze vraag kwam een zeer duidelijk antwoord terug. "Er ligt een ondertekende deal klaar", zo lieten beide heren weten tijdens de persconferentie. Het lijkt er dus op dat de eerdere Alpine-geruchten waarheidsgetrouw zijn en Honda op zoek moet naar een andere manier om haar Formule 1-droom nieuw leven in te blazen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties