Bij George Russell was er voorafgaand aan het 2024 Formule 1-seizoen veel vertrouwen in een goed resultaat in het kampioenschap. De Brit realiseerde zich dat de titel prooi zou zijn voor Max Verstappen, maar daarachter zou alles helemaal openliggen. Althans, dat gevoel had Russell na de testdagen in Bahrein. Maar na de eerste twee races van het jaar hangt de vlag er heel anders bij, bij Mercedes.
In Bahrein kwam Russell als vijfde over de streep, waarna hij in Saoedi-Arabië genoegen moest nemen met een zesde stek. In beide races kon hij - uiteraard - niet vechten met de Red Bulls, maar ook de Ferrari's bleken te snel te zijn voor de Mercedes W15, iets waar Russell geen rekening mee had gehouden. Vooral in Jeddah heerste het gevoel binnen het Duitse team dat er wat mogelijk was. Dat Russell en Hamilton uiteindelijk als zesde en negende over de streep kwamen was dan ook erg teleurstellend, zo laat de eenmalig Grand Prix-winnaar weten.
Vooral het feit dat Mercedes niet snapt waar de problemen vandaan komen is geen geruststellende gedachte voor Russell. In Jeddah leek er namelijk veel mogelijk na de donderdag, maar toen hij op vrijdag in zijn auto stapte, had hij een compleet andere bolide onder zich zitten:
"We proberen deze auto nog steeds goed te begrijpen, want de afgelopen twee weekenden hebben we op punten echt laten zien dat we wat kunnen. Tijdens de eerste vrije training stonden we meteen bovenaan de tijdlijsten en zaten we altijd in de top drie. In de tweede vrije training waren we tweede en dan in beide weekenden: boem, viel het tempo gewoon weg. En dat lag niet aan onze concurrenten. En dat kwam niet doordat onze concurrenten sneller werden, maar doordat wij langzamer werden", zegt Russell vol verbazing.
Lees ook
Liam Lawson laat zich uit over kracht Max Verstappen: 'Als je bijvoorbeeld kijkt naar Lewis...'
Helmut Marko doet opvallende onthulling over Sergio Pérez in 2024: 'Dat doet hij niet meer'
Antwoorden vinden lastig
Volgens Russell is het lastig om de juiste antwoorden te vinden, waardoor Mercedes de weg naar voren kan maken. Toto Wolff liet eerder al weten dat de W15 mogelijk kampt met sensor- en simulatieproblemen en Russell meent daarnaast dat er nog een aantal aspecten zijn aan de huidige Formule 1 waardoor een juist antwoord vinden lastig gaat worden.
"Het is tegenwoordig zo complex. Deze auto's zijn zo ingewikkeld, koppel dat aan de banden - de banden zijn ook erg moeilijk - en op dit moment hebben we de antwoorden gewoon niet."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties