George Russell verzorgde zondagavond eigenhandig het entertainment op het Autodromo Hermanos Rodríguez. De Britse coureur zorgde voor hilariteit in de huiskamer in de periode waarin hij achterna werd gezeten door Oscar Piastri.
Russell zat halverwege de race klem achter zijn teamgenoot Kimi Antonelli en vroeg zijn race engineer Marcus Dudley of hij aan hem voorbij mocht gaan, mede omdat een jagende Piastri hem op de hielen zat.
Irritaties bij Russell
Dat werd in eerste instantie toegestaan, maar alleen als hij daadwerkelijk op snelheid er langs kon. Dat lukte niet, wat voor het eerste chagrijn zorgde bij de Mercedes-rijder.
Russell: "Ik heb hier meer snelheid."
Dudley: "Oké, je mag inhalen."
Russell: "Ik heb een fucking McLaren in mijn reet, wil je dat ik hem voorbij laat?"
Dudley: "Nee, dank u."
Russell: "Ah, ik vroeg het maar even."
Door het lint
Toen niet al te lang daarna gevraagd werd of Russell wellicht wat beter op zijn banden kon letten, werd de Brit woest.
Dudley: "De temperaturen aan de achterkant zijn torenhoog. George, laten we dit onder controle krijgen."
Russell schreeuwde terug: "Marcus, ik heb een fucking auto in mijn reet, oké? Een auto die veel sneller is dan de onze. Ik probeer mijn positie te behouden. Ik heb hier veel meer snelheid dan Kimi en we kunnen strijden om een podiumplaats. Ik geef de positie graag terug als ik dat niet haal, maar mijn banden worden hier gewoon kapotgereden."
Dudley: "Begrepen, maar we moeten deze banden wel tot het einde van de race zien te houden."
Prioriteiten
Na de race wordt Russell uiteraard gevraagd waarom hij zo boos werd over de boordradio. Het irriteerde de coureur duidelijk dat het team de juiste prioriteiten (volgens hem) niet op orde had, want toen Russell de betere band had, zou hij voor meer punten kunnen hebben gezorgd en zo een stap kunnen zetten richting de tweede plaats in het constructeurskampioenschap.
"Normaal gesproken werken we als een team en strijden we om P2 in het kampioenschap, en ik zag dat Kimi moeite had om Bearman in te halen."
"Ik zat in zijn DRS-trein, dus toen mijn banden in goede conditie waren, was ik klaar om aan te vallen. Uiteindelijk hebben we te lang gewacht en op dat moment was het niet meer nodig om van positie te wisselen – je moet het meteen doen of helemaal niet."
Lees ook
George Russell wil straf zien voor Max Verstappen: 'De mensen die zich aan de regels houden worden gestraft'
FIA komt met zéér goed nieuws voor Max Verstappen na GP Mexico
In gesprek met het team
In reactie op de manier waarop zijn berichten tussen hem en zijn race-ingenieur werden overgebracht, voegde Russell toe: "Marcus brengt uiteindelijk een boodschap over. Hij is niet degene die in die positie de beslissingen neemt, dus we moeten als team om de tafel gaan zitten en praten."
"Uiteindelijk strijd ik niet tegen Kimi in een kampioenschap of [in] een gevecht. We strijden tegen Ferrari en Red Bull om het kampioenschap, en uiteindelijk zijn we vandaag als zesde en zevende geëindigd, [wat] anders had kunnen uitpakken."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties