F1 Nieuws

Grote zorgen voor F1-coureur na oordeel stewards over incident in Brazilië

oliver bearman tijdens de sprint in brazilië
BSR Agency
F1 Nieuws

Grote zorgen voor F1-coureur na oordeel stewards over incident in Brazilië

oliver bearman tijdens de sprint in brazilië
BSR Agency

Liam Lawson en Oliver Bearman hebben het oordeel van de stewards te horen gekregen nadat de twee rijders met elkaar in aanraking kwamen tijdens de Sprint in Brazilië.

Lawson en Bearman raakten elkaar vlak na de start van de Sprint, waardoor Bearman de macht over het stuur verloor en spinde. De Haas-coureur wist zijn race wel gewoon te vervolgen.

Na het incident beoordeelde Bearman dat zijn concullega fout zat. "Typisch Lawson", zei de jonge Brit over zijn boordradio. Echter vinden de stewards dat Bearman degene is die over de schreef is gegaan, zo blijkt nu uit een verklaring. In de beoordeling staat dat Bearman 'reed op een manier die als gevaarlijk beschouwd kan worden'.

Dit betekent zeer slecht nieuws voor Bearman, want de jonge Brit heeft hierdoor een strafpunt op zijn racelicentie gekregen. De Haas-coureur staat nu op negen strafpunten, juist nu hij net wat ademruimte had nadat er twee van zijn licentie afgenomen waren na de GP in Mexico.

De coureur is nu dus weer slechts drie punten verwijderd van een schorsing en moet tevens voor een lange tijd gedeisd houden, want zijn eerste strafpunten komen pas volgend jaar mei weer te vervallen.

Beoordeling

Hieronder staat de complete beoordeling van de stewards over het incident tussen Bearman en Lawson.

"Nadat auto 87 (Bearman, red.) bij het uitkomen van bocht 3 snelheid had verloren, werd hij ingehaald door auto 30 (Lawson, red.), die een hogere snelheid had en op het rechte stuk richting bocht 4 naast hem kwam rijden."

"Toen auto 30 probeerde naast hem te komen rijden, week de coureur van auto 87 naar links uit, waardoor er onvoldoende ruimte overbleef en auto 30 met twee wielen op het natte gras terechtkwam."

"Hoewel auto 30 de controle wist te behouden en een botsing wist te voorkomen, vond deze manoeuvre plaats bij hoge snelheid en creëerde het een onnodig risico."

"De stewards zijn van mening dat de manoeuvre van auto 87 potentieel gevaarlijk rijgedrag was, in strijd met bijlage L, hoofdstuk IV, artikel 2 e) van het Internationaal Sportreglement."

"Aangezien er geen contact plaatsvond en auto 30 de controle kon behouden, en gezien de consistentie met vergelijkbare eerdere gevallen, achten de stewards een tijdstraf van vijf seconden en één strafpunt passend en evenredig."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties