Red Bull-topman Helmut Marko heeft in gesprek met het Oostenrijkse medium Kleine Zeitung tekst en uitleg gegeven over de precieze reden achter de klachten over de Mercedes-voorvleugel. Volgens Marko is Mercedes niet illegaal bezig, maar moet de FIA er wel naar gaan kijken.
Voor Red Bull leek het 2024-seizoen net zoals dat van 2023 te verlopen, namelijk met een dominante Max Verstappen die race-overwinning na race-overwinning aan elkaar rijgt. Toch is inmiddels duidelijk geworden dat Red Bull en Verstappen dit seizoen van goede huizen moeten komen om opnieuw met de beide wereldtitels naar Milton Keynes af te reizen.
Sinds de Grand Prix van Miami zijn het namelijk McLaren en Ferrari die Red Bull het vuur aan de schenen leggen. Dat resulteerde tot op heden in een overwinning voor Lando Norris in Miami en een overwinning voor Charles Leclerc in de straten van Monaco. Eerder in het seizoen wist Carlos Sainz ook al een race te winnen voor het team van Ferrari.
Lees ook
Toto Wolff komt met opmerkelijke reactie op vermoedens van Red Bull
Red Bull-kopstuk onthult doel van 'geheime' testdag Max Verstappen
Marko ziet reden voor snelheid Mercedes
In Canada kwam er echter nog een ander team kijken bij de strijd om de overwinning, namelijk Mercedes. Het team uit Brackley worstelt als sinds 2022 met de ground effect-reglementen, maar een aantal weken terug had Mercedes-topontwerper James Allison ineens eureka-moment. Ook in Spanje lijkt Mercedes vooralsnog goed voor de dag te komen.
Volgens Marko komt de toegenomen snelheid van Mercedes mogelijk echter voort uit een zeer flexibele voorvleugel. Hierdoor kan de W15 op de rechte stukken meer topsnelheid realiseren - de vleugel buigt door naar achteren en daardoor is er minder luchtweerstand en dus een hogere topsnelheid. In de bochten buigt de voorvleugel vervolgens weer terug naar zijn oude stand.
"Je kunt zo'n topsnelheid alleen bereiken als de vleugels aerodynamisch vervormen. Het lijkt erop dat Mercedes en McLaren een voorvleugel hebben die voldoet aan de reglementen omdat hij door de controleurs (de FIA, red.) is gekomen, maar die tijdens de race aanzienlijk meer vervormt dan de reglementen toestaan. Het is zeker niet illegaal, het is gewoon de grenzen opzoeken. Het is een eeuwige competitie tussen de teams en de FIA", aldus Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties