Het circuit van Kyalami heeft een grote stap gezet richting een terugkeer naar de koningsklasse van de autosport, zo heeft de circuitorganisatie wereldkundig gemaakt via social media. De laatste F1-race die werd verreden op het circuit van Kyalami werd gehouden in 1993.
Kyalami organiseerde in 1967 de eerste Formule 1-race en zou dat blijven doen tot en met 1985. Enkele jaren later keerde de F1-karavaan terug voor twee laatste edities van de Grand Prix in Zuid-Afrika, in 1992 en 1993. Het 4.529 meter lange circuit werd in 2016 al flink onder handen genomen om de baan naar een FIA 'Grade 2'-certificering te krijgen.
Nu heeft de circuitorganisatie echter besloten om de baan nog een keertje onder handen te nemen zodat het circuit klaar is voor een 'Grade 1'-certificering, de hoogste erkenning die de FIA uitdeelt aan circuits en ook gelijk de klasse die een circuit nodig heeft om een Formule 1-race te mogen organiseren.
Lees ook
George Russell plaatst vraagtekens bij Mercedes vanwege interesse in Max Verstappen
McLaren komt met reactie na spraakmakende theorie over crash Lando Norris
Aston Martin slaat grote slag en trekt voormalig Red Bull-kopstuk aan
Kyalami zet grote stap richting F1-terugkeer
En dat proces verloopt vooralsnog voorspoedig. De circuitorganisatie heeft eerder namelijk ontwerpplannen ingediend bij de FIA om het circuit van Kyalami naar een Grade 1-baan te krijgen. Deze plannen zijn nu goedgekeurd door de autosportbond, zo meldt de organisatie van het circuit in Kyalami op social media.
"Dit is een beslissend moment voor de Zuid-Afrikaanse motorsport. Toen we Kyalami in 2014 overnamen, hebben we ons voorgenomen om het niet alleen te restaureren tot een locatie van wereldklasse, maar ook tot een baken voor de motorsport op het Afrikaanse continent. De goedkeuring van ons Grade 1-ontwerp door de FIA is een belangrijke stap voorwaarts in dat traject", vertelde Toby Venter, de eigenaar van het circuit van Kyalami.
De aanpassingen die er nodig zijn om het circuit naar een Grade 1-waardering te krijgen, hebben geen betrekking op aanpassingen aan de lay-out van het circuit. Er moet eerder gedacht worden aan het verbeteren van de afwateringsinstallaties, barrières, hekken en kerbstones.
"Dit is een kleine upgrade in technische termen, maar een upgrade die de reeds uitstekende circuitnormen verbetert om te voldoen aan de moderne Grade 1-vereisten", zo vertelde Clive Bowen, de oprichter van Apex Circuit Design, die samen met de circuitorganisatie van Kyalami moet zorgen dat de baan binnen drie jaar een Grade 1-waardering heeft van de FIA. De Grand Prix van Zuid-Afrika hoopt vanaf 2027 terug te keren op de Formule 1-kalender in Kyalami, ten noorden van Johannesburg.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties