Mercedes-coureur Lewis Hamilton mag engineer Peter Bonnington niet meenemen naar Ferrari. Dat weet het Italiaanse Formula Uno Analisi Tecnica te melden. De reden daarvoor zou een zogenaamde 'anti-poaching-clausule' zijn in het Mercedes-contract van Hamilton.
Hamilton rijdt al zijn hele Formule 1-carrière met Mercedes-motoren. In het begin deed de Brit dat bij het team van McLaren en vanaf 2013 deed hij dat bij het fabrieksteam van Mercedes.
In totaal heeft Hamilton al zijn wereldtitels, overwinningen en podiumplaatsen dus te danken aan Mercedes, maar toch zal de Brit de Duitse formatie aan het einde van dit seizoen verlaten voor Ferrari.
Reden voor Ferrari-overstap
De reden daarvoor is het feit dat Mercedes al sinds de introductie van de ground effect-reglementen in 2022 niet heeft weten terug te keren naar haar oude vorm. Sinds 2022 wist Mercedes immers maar één race te winnen.
Red Bull wist daarentegen 40 races te winnen sinds de introductie van de nieuwe reglementen in 2022. Hamilton zelf won zijn laatste race in 2021 tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Bij het team van Ferrari hoopt Hamilton weer op de bovenste trede van het podium te staan.
Lees ook
Ferrari-president geeft uitleg over komst Lewis Hamilton naar Maranello: 'Dat is een teken'
Pijnlijke constatering voor Mercedes: W15 de langzaamste auto in de snelle bochten
Toto Wolff verontschuldigt zich wegens opmerkingen over Mercedes-junior: 'Daar ben ik schuldig aan'
Hamilton zonder 'Bono'
Dat zal Hamilton echter zonder zijn steun en toeverlaat 'Bono', zoals de engineer van Hamilton wordt genoemd, moeten doen. Formula Uno Analisi Tecnica weet namelijk te melden dat Hamilton geen Mercedes-personeel mag meenemen naar Ferrari als hij in 2025 de overstap maakt naar de Italiaanse formatie.
In plaats daarvan zal Hamilton in 2025 Ricciardo Adami als engineer krijgen. Adami is momenteel de engineer van Carlos Sainz, maar de Spanjaard moet in 2025 vertrekken bij Ferrari door de komst van Hamilton.
Bonningtons historie
Bonnington werkt al sinds 2013 samen met Hamilton. Voor zijn tijd als rechterhand van Hamilton werkte Bonnington bij het team van Jordan en Honda. In 2009 hielp hij Jenson Button aan zijn eerste en enige Formule 1-wereldtitel.
In 2010 werd hij na de overname van Brawn GP door Mercedes de engineer van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher. Nadat de Duitser in 2012 stopte als Formule 1-coureur werd Bonnington de vaste engineer van Hamilton. Samen wonnen de twee maar liefst zes wereldkampioenschappen en stonden ze talloze keren op het podium.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties