Dat Max Verstappen in 2026 een spannend jaar te wachten staat, is zeker. Dat seizoen zullen de nieuwe reglementen van start gaan, waarbij de teams een nieuwe auto én een nieuwe krachtbron zullen moeten introduceren. Vooral de ontwikkeling van dat laatste is een grote uitdaging, zeker voor Red Bull Racing, die in 2026 voor het eerst een eigen motor zullen ontwikkelen.
Na een jarenlange samenwerking met Honda zal Red Bull Racing, in de vorm van Red Bull Powertrains, een eigen motor ontwikkelen voor het 2026-seizoen. Samen met Ford, die vooral financieel een belangrijke partner zijn voor het Oostenrijkse team, zal de eerste Red Bull-motor op het circuit gebruikt worden. En dat is voor Paul Monaghan een spannende ontwikkeling.
De Brit, die onlangs zijn contract als hoofdingenieur bij Red Bull met meerdere jaren verlengde, legt tegenover RN365 uit dat er een spannende tijd aan zit te komen. Daarbij waarschuwt hij Max Verstappen ook alvast: er zullen moeilijke dagen volgen, nu ze voor het eerst zelf een krachtbron bouwen. Maar, zo zegt Monaghan, er zullen ook veel mooie dagen op de planning staan.
"Als je het bekijkt als een team en motorleverancier, dan veranderen we van krachtbron. Als we zo sterk willen zijn als we in 2026 kunnen zijn, moeten we dat project laten slagen, dus daar liggen uitdagingen. Maar ook de kans om het op zijn minst net zo goed, zo niet beter te doenm dan we met Honda hebben gedaan, is aanwezig en die moeten we met beide handen aangrijpen", zo begint Monaghan.
"Er zullen moeilijke dagen volgen, maar we zullen ook goede dagen hebben, maar dat is onze motor voor 2026. Ik denk dat we het kunnen laten werken, de mensen in de powertrain-groep zijn er echt bij betrokken en met slimme mensen die hard werken, ligt de bal bij ons."
Lees ook
Red Bull-topman geeft reden voor afgenomen dominantie RB20: 'Het lijkt erop dat...'
Mercedes-droom Max Verstappen valt in duigen: 'Opvolger Hamilton heeft contract getekend'
Red Bull is Honda erg dankbaar
Ondanks het feit dat de samenwerking tussen Red Bull en Honda gaat eindigen, wordt er vanuit het Oostenrijkse team niks meer dan lof en dank uitgesproken richting de Japanse fabrikant. Ook Paul Monaghan kan niet genoeg benadrukken hoe fijn de samenwerking is geweest met Honda, maar hij moet ook alvast vooruitkijken naar 2026, waarin zij zelf de motoren zullen moeten gaan bouwen.
"We zijn Honda veel dank verschuldigd voor alles wat ze voor ons hebben gedaan. Maar nu zijn wij degenen die het voor het zeggen hebben en de kans om als team één te worden met de krachtbron is er één die we onszelf niet kunnen ontzeggen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties