Max Verstappen heeft totaal geen begrip voor het lange wachten van de Formule 1-wedstrijdleiding na de crash van Sergio Pérez en Carlos Sainz. De Red Bull- en Ferrari-coureur raakten elkaar op het tweede rechte stuk en vlogen samen de betonnen muur in, wat voor enorm veel schade zorgde. Daarnaast lag er veel rotzooi op de baan en stonden er twee auto's stil op een plek waar rijders normaliter meer dan 300 kilometer per uur rijden.
Normaliter zou hier direct een Safety Car voor naar buiten gestuurd worden, maar in Azerbeidzjan deed de FIA het wat rustiger aan. Eerst besloot Niels Wittich, wedstrijdleider van de Formule 1, alleen dubbel geel te laten zwaaien in die sector, waarna de Virtual Safety Car werd geactiveerd. Dat betekent dat coureurs zich aan een bepaalde delta moeten houden tijdens een ronde, waardoor ze op sommige punten wat harder en zachter kunnen rijden.
Volgens Max Verstappen was dit een schandalige beslissing van de FIA. Allereerst vond hij het veel te lang duren voordat de VSC geactiveerd werd en als men dan toch actie onderneemt, moest er zeker een volledige Safety Car opgeroepen worden. De Nederlander haalt dan ook uit naar de FIA.
"Dit moet gewoon meteen een Safety Car zijn... Er zijn twee auto's op volle snelheid in de muur geklapt, dan snap ik niet dat dit zo lang moet duren. Daar begreep ik echt niks van! Ze besloten eerst met dubbele gele vlaggen te zwaaien... Stuur die Safety Car gewoon meteen naar buiten. Er gaat toch niks meer gebeuren, en de hele baan lag vol met rotzooi en auto-onderdelen. Waarom krijgen we dan een Virtual Safety Car?", aldus een kwade Verstappen.
Lees ook
Lando Norris velt opvallend oordeel over RB20 van Max Verstappen: 'Dat is duidelijk...'
Internet ontploft door ontdekking illegale achtervleugel McLaren
Overtreding onder de VSC
Naast het feit dat Verstappen niet blij was met de beslissing van de FIA uit het oogpunt van veiligheid, heeft het er ook voor verwarring gezorgd. Nadat de race eindigde wilde de Nederlander zijn rivalen feliciteren met hun goede race, waardoor hij ze inhaalde, maar dat deed hij onder de VSC. Lando Norris wist dat maar wat snel te melden aan zijn team - en dus de wedstrijdleiding - maar Verstappen was zich na de race nog altijd geen kwaad bewust.
"Ik deed in mijn ogen alles goed. In het verleden is dit vaker gebeurd in de uitloopronde. De race eindigt dan en dan rijden sommige coureurs heel langzaam, waardoor je ze inhaalt en even naar ze zwaait. Dat deed ik ook. Het verbaasde mij wel een beetje", zei Verstappen over het onderzoek naar hem. Uiteindelijk besloten de stewards hem slechts een waarschuwing te geven voor dit incident.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties