F1 Nieuws

Mercedes begint met grote zorgen aan Formule 1-testdagen in Bahrein

Mercedes begint met grote zorgen aan Formule 1-testdagen in Bahrein
Mercedes F1 Media
F1 Nieuws

Mercedes begint met grote zorgen aan Formule 1-testdagen in Bahrein

Mercedes begint met grote zorgen aan Formule 1-testdagen in Bahrein
Mercedes F1 Media

Mercedes-topman Mike Elliott heeft zijn zorgen uitgesproken over het aankomende Formule 1-seizoen. Elliott is namelijk van mening dat de drie testdagen in Bahrein te weinig zijn om mogelijke gebreken aan de nieuwe bolide te achterhalen.

Afgelopen seizoen beleefde het team van Mercedes geen goed jaar. Met name in de eerste seizoenshelft liep het team uit Brackley flink achter de feiten aan. Dat kwam met name door het stuiterende karakter van de W13. Na de Belgische GP ging het echter een stuk beter met Mercedes. In Spa kondigde de FIA namelijk een nieuwe maatregel aan die het stuiteren van de Formule 1-auto's moest tegengaan. Met name Mercedes had veel profijt van de maatregel, tot grote woede van onder andere teams als Red Bull.

Naarmate de tweede helft van het seizoen vorderde, kwam Mercedes steeds beter in haar sas. Als kers op de taart werd de Grand Prix van Brazilië dan ook gewonnen door George Russell met Lewis Hamilton die als tweede over de streep kwam. De goede vorm waarmee Mercedes het 2022-seizoen afsloot, heeft ervoor gezorgd dat het team vol goede moed aan het nieuwe seizoen begint. Toch is Elliott van mening dat er nog niet te hard van stapel moet worden gelopen. Tijdens de filmdag beleefde Mercedes bijvoorbeeld al problemen met de krachtbron.

Onzekerheden

Elliott legt uit dat de drie testdagen (die op 23, 24 en 25 februari gepland staan) wel eens funest kunnen zijn voor Mercedes. Mocht het team namelijk tegen problemen aanlopen tijdens de test, dan is er nog maar weinig tijd om de auto écht te kunnen testen voorafgaand aan de eerste race van het 2023-seizoen. "Afgelopen seizoen hebben we de problemen aan onze auto nooit écht kunnen oplossen", zegt de technisch directeur van Mercedes.

"Al het werk dat we normaal aan het begin van het seizoen doen, konden we toen niet doen vanwege de issues met de balans van de auto. Dit jaar hebben we slechts drie testdagen en dat heeft twee grote gevolgen. Het eerste gevolg is de betrouwbaarheid. Als er iets niet goed gaat tijdens de test, dan hebben we nog maar weinig tijd en kilometers om het op te lossen. De betrouwbaarheid van de auto kunnen we dan ook niet echt meten, aangezien je maar weinig tijd hebt. Om de huidige auto's echt te kunnen testen, moet je immers heel veel kilometers maken."

Efficiënte indeling van tijd

"Het tweede gevolg is dat we onze tijd zo efficiënt mogelijk moeten indelen", gaat de Brit verder. "We moeten heel veel zaken leren en proberen om het beste uit de auto te halen. In de winter vond de ontwikkeling van de auto vooral in de simulator plaats. We doen er alles aan om de data uit de simulator over te laten lopen in het echte werk. In Bahrein willen we namelijk zo goed mogelijk zijn voorbereid, maar het échte werk kan geen enkele simulator vervangen. We zijn dit jaar goed voorbereid, maar met drie dagen testen zal het moeilijk worden om alle programma's af te werken", besluit de Mercedes-topman.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties