Mercedes-topman James Allison heeft in een seizoensamenvatting van Sky Sports teruggeblikt op het mislukte 'zero pod'-design van zijn team. Volgens de voormalig Ferrari-engineer werkte het concept niet, maar is dat niet dé reden voor Mercedes' achterstand op de kop van het veld.
Het team van Mercedes wist acht achtereenvolgende constructeurs- en zeven achtereenvolgende rijderstitel te behalen tussen 2014 en 2021. Alleen in 2021 werd de rijderstitel niet gewonnen door een Mercedes-coureur, want toen wist Red Bull-coureur Max Verstappen zijn eerste wereldtitel te behalen.
Gebrand op revanche besloot Mercedes het over een radicaal andere boeg te gooien qua autodesign. Tijdens de tweede week aan testdagen resulteerde dat in een rigoureus side pod-design, een design dat geen enkel ander team had gevolgd. De W13 (2022-auto van Mercedes) had namelijk geen sidepods.
Concept werkt niet
Al snel bleek dat het concept niet werkte, maar toch besloot Mercedes om ook afgelopen seizoen met een auto op de grid te verschijnen die nauwelijks sidepods kende. Waarschijnlijk werd het uitblijven van verandering veroorzaakt door de 'late season' overwinning van Mercedes in Brazilië.
Het aangepaste concept bleek, net zoals het eerdere design in 2022, niet te werken. Tijdens de Grand Prix van Monaco gooide Mercedes het daarom opnieuw over een andere boeg en besloot het team uit Brackley de 'Red Bull-route' in te slaan. Vanaf dat moment ging het beter met Mercedes, maar er werd ondanks het nieuwe design geen enkele race gewonnen in 2023.
Nieuwe bolide
Voor komend seizoen wil Mercedes terug naar de top. Dat hoopt het team te doen met een nieuwe bolide die volgens Mercedes-kopstukken veelbelovende dingen laat zien in de data en simulator. Bij de ontwikkeling van de auto (genaamd de W15) hoopt Mercedes te hebben geleerd van haar eerdere fouten.
Maar waarom faalden de W13 en W14 zo enorm? Na zoveel jaren van dominantie is het immers erg gek voor een team om ineens niet competitief te zijn. "Ik zie de wereld niet zoals jij die ziet. Wat opviel waren natuurlijk de zijkanten (sidepods, red.) van onze auto, maar het was zeker geen doorslaggevende factor. Het concept was van begin tot eind verkeerd, maar het is niet wat ons lot heeft bezegeld", aldus Allison.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties