F1 Nieuws

Nieuwe teamgenoot Max Verstappen heeft meerdere verklaringen voor Q1-exit in Australië

Nieuwe teamgenoot Max Verstappen heeft meerdere verklaringen voor Q1-exit in Australië
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Nieuwe teamgenoot Max Verstappen heeft meerdere verklaringen voor Q1-exit in Australië

Nieuwe teamgenoot Max Verstappen heeft meerdere verklaringen voor Q1-exit in Australië
Red Bull Content Pool

Volgens Liam Lawson zijn er een paar redenen waarom hij niet verder wist te komen dan de eerste kwalificatiesessie, voor de Grand Prix van Australië. Na slechts achttien minuten was zijn kwalificatie al voorbij en moest de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen toezien hoe zijn naam op de achttiende startplaats werd geplakt, voor de race van zondag.

Als vervanger van Sergio Pérez heeft Lawson ongetwijfeld de opdracht meegekregen om dichter bij Max Verstappen te rijden, zodat de Nederlander rugdekking kan krijgen tijdens het 2025 Formule 1-seizoen. Echter zal dit in Australië al niet mogelijk zijn, gezien het feit dat Lawson vijftien plekken achter Verstappen van start moet gaan. Dit nadat de Nieuw-Zeelander een ongekend zwakke kwalificatie kende.

Tegenover de aanwezige pers in Melbourne geeft Lawson aan wat er precies misging met zijn snelle rondjes op het Albert Park Street Circuit, waarin hij meerdere keren buiten de witte lijnen belandde. Volgens de 23-jarige teamgenoot van Verstappen waren vooral zijn banden debet aan zijn vroege uitschakeling. Maar ook het feit dat hij de derde vrije training moest missen door een probleem met zijn krachtbron heeft zeker niet geholpen.

"De banden raakten oververhit aan het einde van de ronde en het is duidelijk iets waar we naar zullen kijken. Zou [een deelname aan] VT3 geholpen hebben? Ik denk dat het vandaag [tijdens VT3, red.] een soort voorbereidingsdag voor de kwalificatie was. Iedereen gebruikte vanochtend zachte banden."

"Ik denk dat we de auto in een goede positie hadden. Eerlijk gezegd was het niet slecht en de ronde die we reden was prima. Ik had alleen een 'snap' door de hoge snelheidsbocht waardoor de banden oververhit raakten en toen was de laatste sector eigenlijk weg."

Drie redenen voor Q1-exit

Het oververhitten van de banden was dus de reden dat Lawson moest toezien dat hij in de eerste kwalificatiesessie het strijdtoneel al moest verlaten. Maar waardoor kon hij zijn banden niet in het juiste venster houden? Daar zijn volgens Lawson weer drie redenen voor: het feit dat Albert Park een lastig circuit is, dat hij weinig ervaring heeft door het missen van VT3 en omdat hij domme dingen deed.

"Het missen van VT3 vanochtend was erg kostbaar voor ons, we hebben niet echt veel gedaan aan de kwalificatievoorbereiding voor vandaag. En ik denk niet dat het wagen-specifiek is. Het is niet zo dat deze auto veel moeilijker te besturen is en dat ik daarom fouten maakte. Het is gewoon, denk ik, een moeilijk circuit, gebrek aan rijvaardigheid en vooral dom zijn."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties