Tim Mayer, die eerder deze week werd ontslagen door de FIA, heeft in een exclusief interview met de BBC een onthulling gedaan over zijn ontslag bij de wereldautosportbond. Ook heeft de zoon van McLaren-medeoprichter Teddy Mayer het met de BBC gehad over de reden achter Verstappens uiterst controversiële taakstraf in Singapore.
Eerder vandaag werd bekend dat Mayer was ontslagen en geen deel meer zou uitmaken van het panel aan FIA-stewards. Daarmee komt er een plotseling einde aan de zeer lange samenwerking, zo'n vijftien jaar, tussen Mayer en de FIA.
Eerder dit jaar werden er nog meer FIA-personeelsleden ontslagen door de autosportbond. Onder hen waren sportief directeur Tim Nielsen, technisch directeur Tim Goss, chief executive officer Natalie Robyn, het hoofd van de FIA-commissie voor vrouwen Deborah Mayer, secretaris-generaal van mobiliteit Jacob Bangsgaard en directeur communicatie Luke Skipper.
Lees ook
Grote verandering voor Max Verstappen-fans tijdens bezoek aan F1-race in België
Helmut Marko zag drastische verandering bij Max Verstappen: 'Een moeilijke situatie...'
Christian Horner doet openbaring over Max Verstappen: 'Dat deed hij dit seizoen meer dan voorheen'
Mayer werd op bijzondere wijze aan de kant gezet door de FIA
In gesprek met de BBC laat Mayer weten dat de FIA niet altijd even eerlijk afscheid neemt van haar jarenlange personeelsleden. Zo kreeg Mayer bijvoorbeeld middels een sms'je van een van Mohammed Ben Sulayems assistenten te horen dat hij uit zijn rol als steward was gezet.
"Voor een federatie die afhankelijk is van vrijwilligers om iemand die een belangrijke bijdrage heeft geleverd te ontslaan met een tekst, spreekt niet goed over het management van de federatie", begon Mayer in een exclusief interview met de BBC.
Mayer doet onthulling over controversiële FIA-straf Verstappen
Het is niet de eerste keer dit jaar dat FIA-president Ben Sulayem zich niet populair heeft gemaakt in de paddock. Zo was de Emirati volgens Mayer de bedenker achter de strengere regelgeving omrent het gebruik van scheldwoorden bij de coureurs. Tot op heden kregen enkel Max Verstappen en Charles Leclerc een straf voor het schelden in een officieel FIA-persmoment.
"Hij (Ben Sulayem, red.) is van mening dat de chauffeurs gestraft moeten worden voor het vloeken - en wat er sindsdien is gebeurd weerspiegelt dat. Er zijn momenten geweest waarop hij zelf direct betrokken was bij het kenbaar maken van zijn mening. Niet rechtstreeks met de stewards, maar via zijn personeel. Een deel van de taak van de stewards is het handhaven van het beleid van de FIA met betrekking tot de regels", gaat Mayer verder.
"Technisch gezien is slecht taalgebruik verboden, dus het is niet oneerlijk. Of het verstandig is om coureurs te vervolgen voor mild gescheld is een andere zaak. Voor de meeste coureurs is Engels hun tweede, derde of vierde taal en voor elk kartkind ter wereld is het het eerste woord dat ze in het Engels leren. Er zijn andere manieren om met dit soort dingen om te gaan, tenzij je je spierballen wilt laten zien", aldus de voormalig FIA-steward.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties