Een dag nadat Max Verstappen het 2022 Formule 1-wereldkampioenschap op zijn naam had geschreven, kwam de FIA naar buiten met het pijnlijke nieuws dat Red Bull Racing het budgetplafond had overschreden in 2021. Het Oostenrijkse team kreeg daar een flinke straf voor: een boete van 7 miljoen dollar en een reductie van 10% in de windtunneltijd.
Aangezien Red Bull ook het kampioenschap voor constructeurs won, mochten ze hoe dan ook maar 70% van de totale tijd doorbrengen in de windtunnel, waar er dus nog maar 63% overblijft na de FIA-straf. Dit is 12% minder dan Ferrari en 17% minder dan Mercedes, wat op de lange termijn kan zorgen voor een achterstand op de rivalen.
Maar Helmut Marko heeft in Bahrein onthuld hoe het team omgaat met deze straf, waarmee ze de gevolgen zoveel mogelijk proberen te beperken.
"Het is een handicap, maar onze ingenieurs werken wetende dat ze beperkt zijn. Wat we doen en wat we naar het circuit meenemen moet meteen werken. Er is geen ruimte voor experimenten of risico's", zo begint Marko tegen RacingNews365.
Eerste grote update al gepland
Gelukkig heeft Red Bull Racing een perfecte eerste dag gehad tijdens de wintertest in Bahrein. Max Verstappen wist de meeste rondjes te rijden van alle coureurs en daarbij ook nog eens de snelste tijd van de dag neer te zetten. De RB19 lijkt nú al erg sterk, maar de eerste grote update komt er al snel aan.
"Alles werkt tot nu toe goed en we denken dat we na onze eerste grote update, in race vier, nog altijd competitief zijn", aldus de Oostenrijker.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties