McLaren-coureur Oscar Piastri heeft zijn tweede overwinning in de Formule 1 behaald, door tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan als eerste over de streep te komen. Een knappe prestatie van de jonge Australiër, maar ook een beetje ondeugend. Hij wist de overwinning namelijk binnen te halen door een bevel van zijn race-engineer te negeren.
Piastri startte de race op het Baku City Circuit op de tweede positie, achter Charles Leclerc in de Ferrari. Voor de vierde maal op rij wist Leclerc de pole te behalen in Azerbeidzjan, maar ook voor het vierde jaar op rij wist Leclerc deze pole niet in een overwinning om te zetten. Twee keer was Sergio Pérez de winnaar, waarbij Max Verstappen er ook een keer met de zege vandoor ging. In 2024 was het de beurt aan Piastri om de pole van Leclerc te verzilveren, al moest de Australiër daar wel veel moeite voor doen.
De gehele race heeft hij moeten vechten met Charles Leclerc, die tot aan de één-na-laatste ronde in de buurt van Piastri zat. Pas toen de banden van de Ferrari-coureur het begaven was de overwinning voor Piastri zeker, maar tot die tijd heeft hij vol spanning in zijn McLaren gezeten, zo gaf hij ook al toe in de cooldown room in Baku. Na de race heeft de teamgenoot van Lando Norris teruggekeken op zijn tweede zege in de F1 en hij noemt deze ook direct zijn beste zege, in zijn gehele racecarrière.
"Ik denk dat dit mijn beste overwinning uit mijn carrière is. Het was ongelooflijk zwaar om die druk zo lang te weerstaan in die race", aldus Piastri. Maar hij heeft niet de gehele race op kop gelegen. In de eerste helft reed Charles Leclerc namelijk op de eerste positie en toen probeerde Piastri ook al een inhaalactie te plaatsen op de Monegask, welke mislukte. Hierdoor gingen zijn banden naar de filistijnen, waarna hij te horen kreeg dat hij een dergelijke actie niet meer mocht maken... Maar daar luisterde Piastri niet naar.
"Ik zag een kans, of een halve kans na de pitstop, en wist dat ik moest proberen die te grijpen. Ik wist dat aan de leiding komen één ding zou zijn. Maar ik wist dat ik daarna mijn handen vol had om te proberen daar te blijven, want ik had niet het gevoel dat we de snelste waren in die eerste stint, dus het was heel hard werken. Ik denk dat de schone lucht wel hielp. Maar ja, dat moet voor mij een van de beste races zijn die ik heb gereden."
Lees ook
Lando Norris krijgt tik te verwerken van collega F1-coureur: 'Het is geen titelgevecht'
Max Verstappen onthult reden voor slechte afstelling in Azerbeidzjan: 'Dat kwam naar voren'
Excuses aan zijn engineer
Maar die actie op Leclerc was dus eigenlijk 'illegaal' - iets wat wel vaker voorkomt bij McLaren de laatste tijd. Van zijn engineer mocht Piastri eigenlijk helemaal geen poging meer wagen, op de manier zoals hij dat eerst deed, maar dat deed hij toch. Hij bood na de race dan ook zijn excuses aan, aan zowel vooral zijn race-engineer.
"Die actie heeft mij de race laten winnen, maar ik had een beetje medelijden met mijn race-engineer. Ik probeerde diezelfde actie ook in de eerste stint en daarmee vernachelde ik mijn banden compleet, dus toen kreeg ik te horen dat ik dat niet meer mocht doen. Maar de volgende ronde negeerde ik hem volledig en gooide hem aan de binnenkant [van Leclerc, red.]."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties