Red Bull-topman Helmut Marko heeft in zijn column voor SPEEDWEEK teruggeblikt op het raceweekend in Canada. Volgens Marko was McLaren niet het snelste team, maar Mercedes. Ook ziet de Oostenrijkse oud-coureur de rest van het seizoen positief in voor Red Bull.
Aan het begin van het 2024-seizoen leek Max Verstappen met twee vingers in zijn neus naar een vierde achtereenvolgende wereldtitel te rijden. In de eerste vijf races won Verstappen er immers vier. Vanaf de Grand Prix van Miami, toevallig hetzelfde raceweekend waarin Adrian Newey zijn vertrek bij Red Bull aankondigde, is de concurrentie echter flink dichter bij Red Bull in de buurt gekomen.
Zo won Lando Norris de Grand Prix van Miami, wist Verstappen met een voorsprong van slechts zeven tienden van een seconden te winnen in Imola en was het thuisheld Charles Leclerc die de Grand Prix van Monaco op zijn naam schreef. Tijdens de afgelopen GP in Canada konden er drie teams winnen, maar was het uiteindelijk Verstappen die aan het langste eind trok.
Lees ook
Red Bull-topman noemt 'grootste uitdaging' voor aankomende Formule 1-seizoenen
Max Verstappen reageert na vergelijking met Ayrton Senna: 'Als hij nu zou moeten rijden...'
Drie belangrijke races
Volgens Marko was de minimale afstand tussen Red Bull en de concurrentie toe te schrijven aan een verkeerde afstelling van de RB20. De Oostenrijkse oud-coureur denkt dan ook dat de komende drie races een écht beeld gaan schetsen van hoe de pikorde er precies uitziet dit seizoen. De aankomende drie races zijn namelijk allemaal traditionele circuits.
"De komende drie races zullen ons een beter beeld geven van de pikorde. Dat zijn namelijk typische circuits, terwijl we een paar atypische banen achter de rug hebben. De concurrentie is zeker weten dichterbij gekomen, maar we maken ons geen zorgen. De auto wordt steeds beter en de data zijn erg veelbelovend", trapt Marko af.
Marko ziet 'groot voordeel' voor Red Bull
Het team van McLaren leek voor de tweede safety car het team to beat te zijn, maar volgens Marko is daar niets van waar. Het was namelijk niet McLaren, maar Mercedes dat over het snelste materiaal beschikte in Montreal. "McLaren was in Montreal net zo sterk als in afgelopen raceweekenden. Mercedes was sterker en Ferrari was zwak", gaat Marko verder.
"Deze ups en downs kunnen worden verklaard aan de hand van de verschillende eigenschappen van ieder circuit en van iedere auto. Dat is hetzelfde als het gaat om wie de banden in het juiste venster weet te krijgen. Dat is een groot voordeel voor ons, want hierdoor zit de concurrentie elkaar op de hielen en hebben wij niet één tegenstander, maar drie die steeds punten van elkaar afsnoepen", aldus Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties