Red Bull Racing heeft op donderdagavond de RB20 voor het eerst wereldkundig gemaakt en tijdens die presentatie viel er één ding ontzettend op bij de nieuwe bolide van Max Verstappen: de luchtinlaten aan de zijkant van de auto zien er heel anders uit dan vorig seizoen. Waar Red Bull in 2023 horizontale inlets gebruikte - en daarmee succesvol was - lijken ze nu de richting van de Mercedes W13 op te gaan.
In 2022 liet Mercedes tijdens de wintertest in Bahrein de wereld voor het eerst kennismaken met hun 'zeropod-design', waarbij de sidepods totaal niet aanwezig waren. Dit in tegenstelling tot de meeste andere teams op de grid, die veelal zeer brede sidepods hadden. Op social media werd er direct gespeculeerd dat Mercedes wederom jarenlang dominant zou zijn, omdat hun auto er totaal anders uitzag dan anderen, maar alles bleek minder waar.
De W13 bleek een ware ramp te zijn voor Lewis Hamilton en George Russell. Het team dat tussen 2014 en 2021 acht constructeurstitels op rij wist te winnen, kwam in 2022 slechts tot één overwinning. Men zou dan ook denken dat alle andere teams ver weg willen blijven van het design dat Mercedes gebruikte in 2022, maar het lijkt er nu op dat het team met de meeste overwinningen in één seizoen - Red Bull Racing - die kant op gaat ontwikkelen.
Lees ook
Helmut Marko doet voorspelling over nieuw wapenfeit van Max Verstappen
Bernie Ecclestone geeft Christian Horner advies in onderzoek: 'Dan is het zo opgelost'
Verticale luchtinlaten
Tijdens de presentatie van de RB20 werd duidelijk dat het Oostenrijkse team een verticale luchtinlaat had. Waar kennen we dat van? Precies, de Mercedes W13. In het zeropod design was er uiteraard geen ruimte voor een horizontale inlet, waardoor het team besloot om de inlaat verticaal te plaatsen. Na anderhalf jaar nam Mercedes alweer afscheid van dit concept, maar Red Bull Racing lijkt nu juist die kant op te gaan.
Tekst gaat verder onder foto
In Bahrein een nieuw concept?
Volgens het doorgaans zeer goed ingevoerde Autosport.com is de kans groot dat de auto die Red Bull presenteerde tijdens de 'season launch' slechts een tijdelijke specificatie is. Ook de auto die is getest op Silverstone, afgelopen dinsdag, is niet de auto waarmee Max Verstappen de wintertest gaat rijden in Bahrein.
Het laatste team dat dat gedaan heeft, was Mercedes in 2022. De W13 werd toen gepresenteerd met normale sidepods en in Bahrein waren ze ineens verdwenen. Gaat Red Bull Racing eenzelfde trucje als Mercedes uithalen?
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties