Het zéér betrouwbare Japanse AS-web heeft na de Grand Prix van Brazilië duidelijk gemaakt dat er meerdere teams zijn gesnapt door de FIA, wegens het gebruiken van een illegale bodemplaat. Een Formule 1-auto mag tijdens een race een maximaal aantal millimeter slijten van de skids op de bodemplaat en de teams hadden een manier gevonden om de rijhoogte te verlagen, zonder problemen te ondervinden met de FIA.
Dat deden de teams door middel van skidblokken die uitzetten als ze warm werden. Doordat deze uitzetten, beschadigde de bodemplaat niet en konden de auto's dus laag afgesteld worden, zonder dat dit gevolgen had voor de legaliteit van deze auto's. De vraag is nu: is McLaren één van die teams die hier gebruik van heeft gemaakt?
De renstal uit Woking heeft de voorbije maanden namelijk de beste auto van het veld gehad en kon de MCL39 van Lando Norris en Oscar Piasri erg laag afstellen. Met de huidige grondeffect-auto's is de rijhoogte van de auto bepalend voor de downforce die behaald kan worden - en dus de algehele snelheid van de bolides.
Lees ook
Lando Norris laat McLaren in de steek na GP Las Vegas: coureur vertrekt woedend
Red Bull komt met reactie op dreigende diskwalificatie bij McLaren
Diskwalificatie McLaren in Vegas
Sinds de Grand Prix van Brazilië heeft de FIA het gebruik van de skidblokken, die uitzetten als ze warm worden, verboden. En wat gebeurde er in de eerste race sinds deze 'regelwijziging'? McLaren stelde de auto te laag af en schuurde te veel van de bodemplaat af. Hierdoor zijn zowel Lando Norris als Oscar Piastri gediskwalificeerd uit de race.
De vraag die nu rest is: heeft McLaren de afgelopen maanden een illegale bodemplaat onder de MCL39 van Norris en Piastri geschroefd? In de eerste race sinds de FIA let op de afstelling van de skidblokken is het Britse team namelijk direct door de mand gevallen en krijgen ze een dubbele DSQ achter hun naam staan. Dit heeft uiteraard enorme gevolgen in de strijd om het kampioenschap!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties