Alle trainingen voor de Grand Prix van België in 2024 zitten erop. Na de sessies op de vrijdag, waar Red Bull Racing - en vooral Helmut Marko - niet helemaal tevreden over waren, probeerde het Oostenrijkse team in VT3 de auto's van Max Verstappen en Sergio Pérez te optimaliseren. Maar zij waren niet de enigen die nog werk te doen hadden. Ook bij Mercedes moesten de nieuwe updates getest worden, waarbij Lando Norris in de McLaren op vrijdag ook nog niet helemaal op zijn gemak was in de MCL38.
Op vrijdag begon Max Verstappen de vrije trainingen onwijs sterk, door in VT1 een knaller van een rondetijd neer te zetten, waarbij hij ook in de lange runs indrukkend was. Maar in de tweede training bleek de RB20 ineens een stuk minder lekker te werken, terwijl de McLaren van Norris en Oscar Piastri toen juist een beetje in vorm raakte. Het zorgde voor gemengde gevoelens bij Max Verstappen, waar Helmut Marko zelfs ontevreden was over de prestaties van de Red Bull-bolide. Doordat McLaren sneller was dan Max én hij een gridstraf heeft, verwachtte Marko dat een overwinning uitgesloten was.
Maar het humeur van de Oostenrijker zou snel kunnen veranderen, als Red Bull de 'sweet spot' weet te vinden in de derde vrije training. Echter kregen alle teams een hele andere baan voorgeschoteld. Het weer was compleet omgeslagen en zoals het in de Belgische Ardennen wel vaker is gebeurd, had het hard geregend op de zaterdagochtend. Hierdoor was de baan nat en moesten de coureurs op de intermediates de baan op, waardoor de rondes niet representatief zijn ten opzichte van de vrijdag.
Lees ook
Wantrouwen in het Red Bull-kamp rondom zitje Sergio Pérez: 'Het lijkt erop dat andere factoren meespelen...'
Christian Horner doet boekje open over gesprek Verstappen en Lambiase: 'Na de race...'
Rode vlag Lance Stroll
De derde vrije training leek overigens niet helemaal onbruikbaar, aangezien de kwalificatie hoogstwaarschijnlijk ook onder natte omstandigheden verreden wordt. Maar Lance Stroll dacht daar anders over. De Aston Martin-coureur besloot de baan te betreden, terwijl de regen alsmaar harder naar beneden kwam, waardoor hij zijn bolide niet op het asfalt wist te houden. De Canadees botste tegen de muur in Raidillon, waardoor de ophanging van zijn Aston Martin afbrak en de FIA besloot om de sessie gelijk stil te leggen.
In de minuten nadat de auto van Stroll van de baan was gehaald, werd er nog niet met de groene vlag gezwaaid door de marshals. De FIA was van mening dat de baan niet veilig genoeg was, door de harde regen en het slechte zicht voor de coureurs, waardoor geen enkele auto naar buiten kon gaan. De derde vrije training bloedde daardoor een beetje dood, wat voor de natgeregende fans een pijnlijke constatering was.
Uiteindelijk eindigde de sessie in België niet onder de rode vlag, aangezien de FIA de laatste twee minuten van de derde vrije training vrij gaf. Maar hierin kon geen snelle tijd meer neergezet worden, waardoor de coureurs met een groot vraagteken richting de kwalificatie gaan. Welke auto het best is in natte omstandigheden is nog niet helemaal duidelijk, omdat er maar een paar rondes gereden zijn, waarbij ook opgemerkt moet worden dat het weer in de Ardennen snel om kan slaan. De kans is dan ook nog altijd aanwezig dat de kwalificatie droog verreden gaat worden, al is die kans klein...
FP3 CLASSIFICATION
— Formula 1 (@F1) July 27, 2024
Heavy rain curtailed the track action in Spa with drivers completing only a handful of laps 👀#F1 #BelgianGP pic.twitter.com/PfRkwKoM94
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties