Max Verstappen heeft de kwalificatie op het Baku City Circuit als snelste afgesloten en zal de Grand Prix van Azerbeidzjan morgen vanaf pole position beginnen. Achter Verstappen klokten Carlos Sainz en Liam Lawson de tweede en derde snelste tijd van de sessie.
Met de dreiging van mogelijke regen reden er gelijk een hoop coureurs de baan op om in ieder geval een tijd op het bord te zetten. Enkel WK-leider Piastri bleef vrij lang binnen staan. Hoewel de voorspelde regen uitbleef, werd Q1 al vrij snel een halt toegeroepen. Williams-coureur Alex Albon raakte namelijk na vier minuten de binnenkant van de muur in bocht 1 en beschadigde de stuurstang van zijn Williams-auto dermate erg dat hij zijn bolide aan de kant moest zetten.
De Thais-Britse coureur verontschuldigde zich tegenover zijn team over de boordradio, aangezien hij grote kans had op een goed resultaat in de kwalificatie, maar nu dus ver buiten de punten aan de Grand Prix in de straten van Bakoe moet beginnen.
Na de crash van Albon kwam er vanuit de wedstrijdleiding het bericht dat Mercedes-rookie Andrea Kimi Antonelli zou worden onderzocht na de kwalificatie voor een incident in Q1. De jonge Italiaan reed namelijk op volle snelheid door toen hij langs de locatie van Albons gestrande Williams-bolide kwam, terwijl er door de marshals werd gezwaaid met dubbele gele vlaggen.
Nog twee rode vlaggen in Q1
Vlak nadat de sessie werd hervat, werd er opnieuw een rode vlag gezwaaid door de marshals. Stake-coureur Nico Hülkenberg schoot namelijk rechtdoor in bocht vier en verloor daarbij zijn voorvleugel. Hoewel de Duitser terug kon rijden naar de pitstraat, reed hij wat schade aan de Tecpro-barriere in bocht vier. Ook lag er een hoop carbon op de baan. De barrière werd uiteindelijk gerepareerd, net zoals zoals Hülkenbergs voorvleugel. Na een kort bezoekje aan zijn pitcrew kon Hülkenberg zijn weg namelijk vervolgen.
Het mocht echter niet baten voor de Duitser, want Hülkenberg kwam niet verder dan een zeventiende plaats. Door Pierre Gasly die eerst rechtdoor schoot in bocht vier en een daaropvolgende crash van Alpine-coureur Franco Colapinto zwaaiden de marshals namelijk voor de derde keer in Q1 met de rode vlag.
Colapinto's crash vond plaats onder gele vlaggen en dus is de verwachting dat de Argentijn een flinke straf zal krijgen van de wedstrijdleiding. Onder gele vlaggen moet je als coureur namelijk van je gas, maar dat deed de Alpine-coureur absoluut niet. Naast Hülkenberg, de beide Alpine-coureurs en Albon kwam ook Esteban Ocon niet door naar Q2.
Snelle rode vlag in Q2
Na een kleine vertraging vanwege de crash van Colapinto begon Q2 met gelijk een hoop coureurs op de baan. Net zoals in Q1 reden daarbij een hoop coureurs op de medium band, waaronder Fernando Alonso. Van vliegende rondes en tijden op het bord was echter geen sprake, omdat er voor de vierde keer met de rode vlag werd gezwaaid.
De bolide van Haas-coureur Oliver Bearman stond namelijk stil op het rechte stuk tussen bocht twee en drie nadat de Britse coureur de muur had geraakt bij het uitkomen van bocht twee. Daarbij beschadigde Bearman zijn bolide dermate dat hij zijn wagen stil moest zetten. Voor Haas, dat vecht met Aston Martin, Racings Bulls en Kick Sauber om P6 in het constructeurskampioenschap, was het daarmee een kwalificatie om snel te vergeten.
Naast Alonso reden ook Verstappen, zijn teamgenoot Yuki Tsunoda, Charles Leclerc, de beide Mercedessen en Carlos Sainz op de gele medium band. Daarbij liet de Nederlander goede snelheid zien, net zoals de twee Mercedes-coureurs. Uiteindelijk was het Verstappen die Q2 als snelste afsloot, terwijl Alonso, Lewis Hamilton, Gabriel Bortoleto, Lance Stroll en Oliver Bearman niet verder kwamen naar Q3.
Chaos ten top in Q3
Het laatste gedeelte van de kwalificatie begon met een aantal kleine druppeltjes op de baan. Daardoor besloten er al direct een hoop coureurs naar buiten te rijden voor een snelle ronde. Regerend wereldkampioen Verstappen bleef echter even binnen staan, maar reed later alsnog naar buiten voor zijn eerste vliegende ronde van Q3.
Voor de vijfde keer kwam er vervolgens een rode vlag doordat Ferrari-coureur Leclerc, die in de vier voorgaande edities op pole stond, zijn auto had geparkeerd in bocht vijftien. Met de vijfde rode vlag van de sessie werd het record van vijf rode vlaggen in een kwalificatiesessie geëvenaard. De andere kwalificaties waarin er vijf rode vlaggen waren, zijn Imola 2022 en Brazilië 2024.
Toen Q3 met iets meer dan zeven minuten te gaan weer op groen ging, reed iedereen direct naar buiten. Bij de herstart van de sessie waren het enkel Verstappen en Kimi Antonelli die op gebruikte mediums de baan op reden. Opnieuw kwam er echter een rode vlag, want WK-leider Piastri stond in de muur bij het uitkomen bocht vier. Hierdoor behaalde de kwalificatie in Bakoe een record, namelijk zes rode vlaggen in één kwalificatie.
Nadat Piastri's bolide was weggehaald, konden de laatste drie minuten van Q3 worden afgewerkt. Daarin wist Verstappen een knappe pole position te behalen, met achter zich Carlos Sainz, Liam Lawson, Andrea Kimi Antonelli, George Russell, Yuki Tsunoda, Lando Norris, Isack Hadjar, Piastri en Leclerc die de top tien compleet maakten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties