De dertiende race van het 2024 Formule 1-seizoen zit erop. De Grand Prix van Hongarije heeft wederom voor spektakel gezorgd in het seizoen waarin meerdere teams om de titel kunnen strijden. Waar Max Verstappen in 2023 op dominante wijze naar het kampioenschap snelde, moet hij dit jaar hard werken om de bokaal aan het einde van het seizoen naar Milton Keynes te halen. Dat was in Hongarije niet anders.
Lando Norris begon in zijn McLaren vanaf pole position, met teamgenoot Oscar Piastri direct achter zich en Max Verstappen op de derde positie. Verstappen had niet de luxe dat hij geholpen werd door zijn teammaat, aangezien Sergio Pérez vanaf de zestiende plaats van start moest gaan, na een zware crash in de kwalificatie. De Mexicaan heeft inmiddels voor vijf miljoen euro aan schade gezorgd, wat Red Bull nu ook gaat merken in het ontwikkelen van de RB20.
Bij de start kwam Lando Norris, net als in Barcelona, niet geweldig van zijn plek. Hierdoor kon Oscar Piastri direct aan hem voorbij gaan, waarbij ook Max Verstappen de Brit inhaalde, al deed de Red Bull-coureur dat wel buiten de witte lijnen. Hierdoor besloot Lando Norris direct op de radio te springen en te klagen over de actie van Verstappen. In reactie daarop liet Max juist weer weten dat hij geen kant op kon. Maar Verstappen en zijn race-engineer besloten om de plek toch terug te geven, om een tien seconden straf te voorkomen.
Lees ook
Hoofdingenieur Red Bull slaat terug naar Max Verstappen: 'Cruciaal, cruciaal, wat is cruciaal?'
'Jos Verstappen en Christian Horner nemen belangrijke beslissing na ruzie in Oostenrijk'
Verstappen kan het tempo niet volgen
Op het moment dat Norris voorbij gelaten werd door Max Verstappen, kon de Brit ook direct wegrijden bij de Red Bull-coureur. Wederom bleek de RB20 niet de beste auto van het veld te zijn, waarbij Lewis Hamilton in zijn Mercedes zelfs snellere rondetijden reed dan Max. Al snel had de Limburger een achterstand van twee seconden op Norris, terwijl Hamilton op het randje van DRS zat. Ook Ferrari-coureur Charles Leclerc zat daar niet ver achter, waardoor het tempo van de Red Bulls wederom tegenviel.
Na bijna twintig ronden, waarin Verstappen op meer dan vier seconden was gereden door Lando Norris, opende Lewis Hamilton het bal. De Mercedes-coureur ging als eerste van de toppers naar binnen, waarna ook Lando Norris en Oscar Piastri een pitstop maakten. Max Verstappen en de beide Ferrari's besloten om door te rijden, zodat ze de laatste stint konden verkorten. Dit zorgde er overigens wel voor dat Hamilton een 'undercut' pleegde op Verstappen, waardoor hij virtueel op de vierde plaats kwam te liggen.
Verstappen maakt zijn pitstop en valt Hamilton aan
Met een slechts drie ronden langere openingsstint dan Oscar Piastri maakte ook Max Verstappen zijn pitstop, maar de undercut van Hamilton bleek gewerkt te hebben. De Mercedes-coureur lag meer dan zes seconden voor op de Red Bull en de kans op een overwinning leek hiermee verkeken. Maar op de harde banden was het tempo van de RB20 best prima te noemen. De Nederlander wist ronde na ronde de achterstand op Hamilton te verkleinen, waardoor hij zelfs een inhaalactie kon proberen, maar dat ging even mis voor de drievoudig wereldkampioen.
Max verremde zich in bocht 2 en ging buiten de baan, waarna hij over de boordradio meldde dat zijn auto totaal niet doet wat hij ervan verwacht. Door dit foutje van Max verloor hij meerdere rondes achter de Mercedes en was zijn achterstand op de leidende McLaren meer dan tien seconden.
Even later besloten zowel Lewis Hamilton en Charles Leclerc een pitstop te maken, terwijl Verstappen doorreed, wat ervoor zorgt dat Max weer in 'undercut-range' terecht kwam binnen beide coureurs. Toen Max zijn pitstop maakte, kwam hij dan ook zes seconden achter Leclerc terecht, maar dat was niet het verhaal van de stops.
Lees ook
Bizarre ontwikkeling bij Red Bull Racing: Max Verstappen ziet uitweg verdwijnen door Helmut Marko
Sergio Pérez helpt rivalen Max Verstappen en onthult Red Bull-geheimen
McLaren piepelt Piastri
Bij McLaren gingen de stops niet geweldig, aangezien ze raceleider Oscar Piastri later naar binnen haalden dan Norris, waardoor hij achter de Brit op de baan kwam. Toen het team erachter kwam wat ze gedaan hadden, besloten ze over de radio aan Norris te vragen of hij zijn plek op wilde geven aan Piastri, maar daar leek hij geen oren naar te hebben. Echter besloot hij later toch om Piastri naar P1 te laten, waardoor hij op de tweede plaats eindigde.
Toch was dat niet hét discussiepunt aan het einde van deze race. Dat ging naar de crash tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen in bocht 1, waarbij de auto van Verstappen door de lucht vloog en schade aan zijn vloer opleverde. De Nederlander klaagde over de boordradio, maar kreeg geen gehoor vanuit zijn engineer, die vond dat hij niet moest zeuren over de radio.
Piastri wint
Uiteindelijk kwam McLaren-coureur Oscar Piastri als winnaar over de streep, waarmee hij zijn eerste overwinning in de Formule 1 wist te behalen. Lando Norris eindigde op P2, met Lewis Hamilton als laatste man op het podium. De zwaar gefrustreerde Max Verstappen kwam niet verder dan P5, achter Charles Leclerc en vlak voor Carlos Sainz. Een grote off-day voor Red Bull Racing...
Victoria de Piastri por delante de Norris y Hamilton. #f1 #HungarianGP pic.twitter.com/bhStX8wDAK
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 21, 2024
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties