F1 Nieuws

FIA past reglement rondom safety car aan na Abu Dhabi-debacle

FIA past reglement rondom safety car aan na Abu Dhabi-debacle
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

FIA past reglement rondom safety car aan na Abu Dhabi-debacle

FIA past reglement rondom safety car aan na Abu Dhabi-debacle
Red Bull Content Pool

De FIA heeft de regels rondom een safety car-situatie aangepast vanwege de grote ophef na afloop van de GP van Abu Dhabi. De interpretatie van de regel zorgde eerder voor veel onduidelijkheid, maar is nu aangepast.

Tijdens de laatste race in Abu Dhabi afgelopen seizoen ontstond er veel controverse rondom de safety car, Max Verstappen en Lewis Hamilton. Vanwege een crash van Williams-coureur Nicholas Latifi kwam de veiligheidsauto naar buiten, maar zorgde daarna voor veel ophef. Max Verstappen besloot namelijk om naar binnen te komen voor nieuwer, verser en sneller rubber. Hierdoor zou de Nederlander bij een herstart groot voordeel hebben ten opzichte van Lewis Hamilton. De Mercedes-coureur had immers geen pitstop gemaakt en reed nog rond op oude, versleten banden. Toch liep het plan van Red Bull in eerste instantie niet helemaal als gedacht.

Na de pitstop van Verstappen zaten er namelijk een aantal coureurs tussen de Nederlander en Lewis Hamilton. Normaliter zorgen achterblijvers niet voor problemen, maar dit keer wel. De laatste ronde naderde en Verstappen reed nog altijd ver achter Hamilton waardoor een titelkans verkeken leek te zijn. Totdat ex-wedstrijdleider Michael Masi besloot om alleen de wagens tussen Verstappen en Hamilton voorbij de safety car te laten gaan. Hierbij stopte het echter niet. Normaal gezien moeten de voorbij gelaten wagens namelijk nog een complete ronde volbrengen voordat de safety car naar binnen mag gaan. Toch gebeurde er iets anders tijdens de race. De safety car dook namelijk gelijk naar binnen.

Hierdoor zat Verstappen direct achter Hamilton en lag het kampioenschap weer wagenwijd open. Na de overwinning van Verstappen was er onder Mercedes- en Hamilton-fans veel woede. Vooral de handelingen van de FIA en Michael Masi zorgden voor veel woede. Om een dergelijk fiasco te voorkomen heeft de FIA besloten om de regels rondom een safety car te herzien en ook aan te passen.

'Any' of 'all cars'?

Voorheen stond er in het reglement dat 'any cars' te safety car mochten inhalen. Het was dus aan de wedstrijdleider welke wagens er precies tussenuit zouden worden gehaald. Nu is dit aangepast naar 'all cars'. Hierdoor moet de wedstrijdleider iedere achterblijver voorbij de safety car laten gaan. "Als de wedstrijdleider de baan veilig vindt en het bericht heeft doorgegeven dat alle achterblijvers mogen inhalen, moeten alle wagens die op een ronde achterstand staan, de safety car inhalen", luidt het nieuwe FIA-reglement.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties