Helmut Marko benoemt twee factoren die Max Verstappen helpen in 2022

Red Bull Content Pool

Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft in gesprek met Motorsport.com tekst en uitleg gegeven over de prestaties van Max Verstappen in 2022. Volgens Marko is het succes van de Nederlander terug te leiden naar twee belangrijke factoren.

Voorheen was Red Bull altijd erg sterk in de technische en bochtige gedeeltes van een circuit. Op de rechte stukken moest het team uit Milton Keynes altijd genoegen nemen met een plekje achter Mercedes en Ferrari. Toch is er dit jaar het een en ander veranderd. Het zijn namelijk niet Mercedes en Ferrari die uitblinken op de rechte stukken, maar Red Bull. Aan de andere kant is de Oostenrijkse equipe haar voordeel in de technische gedeeltes ietwat verloren. Vooral lange doordraaiers en ‘high speed corners’ zijn secties waarvan Red Bull het momenteel moet hebben.

Waardoor zoveel snelheid op het rechte stuk?

Volgens Marko is de wissel van sterke kanten toe te schrijven aan het feit dat Red Bull-aerodynamicagoeroe Adrian Newey een wagen heeft weten te ontwerpen die snel is op de rechte stukken én redelijk goed is in de bochten. “Het ontwerp is afkomstig uit het brein van Adrian Newey. Hij heeft een auto weten te ontwerpen die downforce levert én weinig last heeft van drag”, zegt de voormalig coureur tijdens het interview met Motorsport.com.

Maar niet alleen Newey speelde een rol bij de de ontwikkeling van de RB18. “Ook heeft Honda goede stappen gezet ten opzichte van afgelopen seizoen”, gaat Marko verder. “De overstap naar de nieuwe E10-brandstof heeft ons als team niet veel nadelen opgeleverd. Onze topsnelheid is een combinatie van zowel het werk van Newey als dat van Honda”, besluit de Oostenrijker. Verder geeft Marko aan te genieten van het huidige voordeel op de rechte stukken, zeker gezien het feit dat dit voordeel tijdens de afgelopen seizoenen niet aanwezig was.

Net Binnen

Bizar. Max Verstappen krijgt eigen fan-tribune in Las Vegas

De Max Verstappen-tribune is inmiddels een bekend fenomeen in Europa! Tijdens de Grand Prix van België, Oostenrijk, Hongarije en Nederland worden jaarlijks duizenden Nederlandse...

BREAKING. Haas onthult als eerste team de livery voor 2023

MoneyGram Haas F1 Team, zoals het team van Gene Haas in 2023 door het leven gaat, heeft als eerste de nieuwe livery onthuld. Op...

Red Bull voelt pijn van handicap nu al: ‘Het beperkt ons’

Red Bull Racing overtrad in 2021 het budgetplafond-limiet en kreeg daarvoor een fikse straf van de FIA. Naast een geldboete van zeven miljoen dollar,...

Alfa Romeo onthult speciale livery in aanloop naar nieuw seizoen

De Alfa Romeo Sauber zal de nieuwe bolide voor 2023, de C43, op dinsdag 7 februari onthullen. Maar een week eerder heeft het team...

Fred Vasseur geeft eerste hint weg over nieuwe Ferrari

Ferrari gaat 2023 in met een nieuwe teambaas. Fred Vasseur kwam op 1 januari over van Alfa Romeo naar het team uit Maranello, nadat...

‘Liberty Media heeft genoeg van FIA-voorzitter en wil hem vervangen’

Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1, zijn helemaal klaar met Mohammed Ben Sulayem. De FIA-voorzitter, die in december van 2021 het stokje...

‘Red Bull RB19 zal grotendeels anders zijn dan de RB18’

Max Verstappen wist in 2022 het Formule 1-kampioenschap op dominante wijze te winnen. Vooral na de zomerstop was de Red Bull Racing RB18 ijzersterk,...