Helmut Marko verdenkt Mercedes van achterkamertjesdeal met FIA

Mercedes F1 Media

In gesprek met Motorsport.com heeft Red Bull-adviseur Helmut Marko zijn licht laten schijnen over de meest recente technical directive (TD) van de FIA. In deze TD stond dat de FIA actief gaat controleren of teams zich aan de (nog niet vastgestelde) richtlijnen rondom het porpoising houden.

Een dag nadat de TD bekend werd gemaakt door het autosportorgaan had Mercedes al de nodige oplossingen op haar bolides gemonteerd. Zo had het team uit Brackley twee steunarmen op het achterste gedeelte van de vloer bevestigd. Normaliter mogen teams enkel met één steunarm rijden, maar door de TD werd dit aantal verhoogd naar twee.

De actie van Mercedes zorgde voor veel scheve gezichten in de Canadese paddock. Hoe kon een team immers één dag na de TD al aanpassingen op de auto hebben gemaakt? Het duurde dan ook niet lang voordat er werd gespeculeerd onder de andere negen teams. Volgens Marko wist Mercedes al van tevoren van de nieuwe TD af.

“Ik was heel erg verbaasd toen ik de twee steunarmen op de vloer van Mercedes zag”, zegt Marko tijdens het interview gevraagd naar het GP-weekend in Canada. “Nadat de TD naar buiten kwam, was het onmogelijk om al gelijk nieuwe onderdelen op de auto te hebben. Het is heel moeilijk te verklaren hoe Mercedes zonder voorkennis nieuwe onderdelen op beide auto’s wist te monteren”, besluit de oud-coureur.

Verstappen met uitgesproken mening

Ook regerend wereldkampioen Max Verstappen liet zich uit over de kwestie. Volgens de Limburger is het onjuist om midden in een seizoen regels te veranderen. Zeker gezien het feit dat er maar één team echt veel last lijkt te hebben van het porpoising. Marko schaart zich achter zijn pupil en stelt dat Mercedes haar auto’s gewoon hoger moet leggen.

Toch lijkt de mening van Verstappen ietwat vreemd. In het verleden werden er immers vaker regels aangepast midden in het seizoen. Deze regels wierpen soms zelf vruchten af voor Red Bull. Denk bijvoorbeeld aan 2020 toen de zogenaamde ‘party modes’ werden gebanned door de FIA. Met deze motorstand kregen coureurs in de kwalificatie kortstondig het complete vermogen van hun krachtbron ter beschikking. Mercedes had dat jaar de sterkste party mode terwijl Red Bull nog niet beschikte over een échte party mode. Om de competitie eerlijker te maken, werden de speciale motorstranden gebanned vanaf de GP van Italië.

Net Binnen

Ecclestone beschuldigt Mercedes en de FIA van samenwerken: ‘Heeft zij ingefluisterd’

Bernie Ecclestone weet het zeker: Mercedes wist van te voren al van de Technical Directive, welke vorige week donderdag werd geïntroduceerd. De 91-jarige Brit,...

Damon Hill verwacht respect voor Verstappen op Silverstone: ‘Hij is de slechterik’

Formule 1-wereldkampioen van 1996, Damon Hill, verwacht dat Max Verstappen met respect behandeld zal worden door de Britse fans, aankomend weekend. De Grand Prix...

Charles Leclerc geeft Max Verstappen rugdekking in strijd met Mercedes

Max Verstappen was in Canada erg duidelijk: 'Als Mercedes niet veilig kan rijden met hun auto, is dat hun probleem en niet die van...

Mark Webber verwacht dominante titel voor Max Verstappen in 2022

Volgens voormalig Red Bull Racing-coureur Mark Webber zal Max Verstappen zijn voorsprong in het Formule 1-kampioenschap niet meer afstaan. De Nederlander heeft op dit...

Overzicht tijden Grand Prix van Groot-Brittannië

Aankomend keert het Formule 1-circus terug naar Silverstone, waar vorig seizoen één van de belangrijkste momenten van het jaar plaatsvond: Max Verstappen werd van...

Advertentie

Gaspedaal
Mis geen occasion met Gaspedaal.nl

Gaspedaal.nl verzamelt occasions van 45 autosites. Zo maak je altijd een goede keuze. Welke auto je ook zoekt, je vindt hem op Gaspedaal.nl!