F1 Nieuws

Honda-topman over nieuwe brandstof: 'Andere teams bagatelliseren switch naar E10-brandstof'

Honda-topman over nieuwe brandstof: 'Andere teams bagatelliseren switch naar E10-brandstof'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Honda-topman over nieuwe brandstof: 'Andere teams bagatelliseren switch naar E10-brandstof'

Honda-topman over nieuwe brandstof: 'Andere teams bagatelliseren switch naar E10-brandstof'
Red Bull Content Pool

Volgens Honda-topman Yasuaki Asagi wuiven andere teams opzettelijk zorgen weg over de nieuwe E10-benzine. Volgens Asagi heeft namelijk elk team het lastig met de switch naar de nieuwe brandstof.

Samen met de ingrijpende veranderingen op aerodynamisch en financieel vlak rijden Formule 1-auto's komend jaar ook met nieuwe brandstof. Om de impact van de sport op het milieu te verkleinen zijn teams vanaf komend seizoen verplicht om met E10-benzine te rijden in plaats van E5-benzine. Eerder kwam al naar buiten dat deze switch voor minder vermogen zou zorgen. Er werd toen gesproken over een verlies van minstens twintig pk. Sommige teams hebben al laten weten niets van het eerdere vermogen te hebben verloren door de nieuwe brandstof. Asagi is daar zeer sceptisch over en denkt dat die teams de impact van de nieuwe regel bagatelliseren.

Geheim

In gesprek met Motorsport.com laat Asagi weten dat het precieze verlies door de nieuwe brandstof nog een "geheim" is. Ondanks zijn zwijgen over de precieze impact van de nieuwe benzine zegt de Honda-topman wel dat er ook voordelen zitten aan de switch. "Sommige teams zeggen dat het vermogen hetzelfde is als afgelopen seizoen, maar dat is nog lastig te zeggen. De nieuwe benzine is het grootste obstakel aangezien onze hele motor opnieuw moest worden ingericht. Door de samenstelling van de nieuwe benzine is er minder vermogen en energie aanwezig, maar het is ook makkelijker te controleren. Natuurlijk willen we de maximale hoeveelheid aan vermogen genereren, maar met de nieuwe benzine gaat dat heel erg lastig worden", zo stelt Asagi.

Motor voor 2022 is af

het werk aan de nieuwe krachtbron voor komend seizoen is al enige tijd klaar, zo laat Asagi weten. Hij meent dat teams voor het einde van vorig seizoen al klaar moesten zijn met de nieuwe motor. "Er zijn altijd kleine problemen en aanpassingen nodig, maar het model voor de motor was al lange tijd af. Je moet voor het einde van een seizoen klaar zijn anders haal je het nieuwe seizoen gewoon niet", sluit de Japanner af.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties