F1 Nieuws

Technisch directeur Red Bull legt voordeel op rechte stuk uit

Technisch directeur Red Bull legt voordeel op rechte stuk uit
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Technisch directeur Red Bull legt voordeel op rechte stuk uit

Technisch directeur Red Bull legt voordeel op rechte stuk uit
Red Bull Content Pool

Peter Waché, technisch directeur bij Red Bull, heeft in gesprek met het Spaanse AS uitleg gegeven over de snelheid van Red Bull op het rechte stuk. Waar veel mensen denken dat deze snelheid enkel te verklaren is aan de hand van de Red Bull Powetrains-krachtbron, laat Waché weten dat ook andere factoren een rol spelen.

Door de nieuwe reglementen van 2022 is de pikorde in de Formule 1 flink op de schop gegaan. Waar het afgelopen jaar vooral Red Bull en Mercedes waren die de dienst uitmaakten, is nu ook Ferrari weer een team waar rekening mee moet worden gehouden. Aanvankelijk waren alleen Red Bull en Ferrari teams die de nieuwe reglementen onder controle hadden. Door de nieuwe technische richtlijn van de FIA, die tijdens de Grand Prix van België inging, lijkt Mercedes echter weer terug in de race. Toch kan het team uit Brackley alleen met Ferrari vechten, want Red Bull en Max Verstappen lijken in een andere klasse te rijden ten opzichte van de concurrentie.

Waar komt dit voordeel vandaan?

Velen schrijven het voordeel van Red Bull toe aan de hernieuwde krachtbron van het team. Volgens Waché ligt dat echter anders. De Red Bull-man laat weten dat het voordeel van Red Bull zo immens groot lijkt doordat Ferrari en Mercedes niet snel zijn op het rechte stuk. "Ons voordeel is niet enkel toe te schrijven aan onze krachtbron. De auto's van andere teams hebben gewoon meer luchtweerstand dan onze auto", zegt Waché.

Over de veranderde pikorde laat Waché optekenen dat het voordeel van Red Bull met name op low-downforce circuits geldt. "In het begin van dit jaar was Ferrari de snellere partij, maar nu hebben wij een hele efficiënte auto weten te bouwen. Dat geldt echter niet op high-downforce circuits", besluit de technisch directeur. Waché laat dus weten dat Red Bull niet goed zal meekomen op circuits waar downforce een grote rol speelt. Dit zou betekenen dat het team uit Milton Keynes geen rol van betekenis kan spelen in Singapore, waar de volgende GP wordt verreden.

De woorden van Waché druisen daarmee compleet in tegen die van Verstappen. De regerend wereldkampioen liet na de race in Monza immers weten dat Red Bull in Singapore goed mee moet komen. Dit vanwege het feit dat de RB18 flink is 'afgevallen' sinds het begin van het seizoen.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties