Adrian Newey schaamde zich voor Red Bull tijdens eerste races van 2022

Red Bull Content Pool

In gesprek met Auto, Motor und Sport heeft Red Bull-hoofdontwerper Adrian Newey zich uitgelaten over de eerste paar races met de RB18, de 2022-bolide van Red Bull. Newey geeft verder ook uitleg voor het overgewicht van de wagen.

Red Bull begon het afgelopen seizoen met een flinke achterstand op de rest van het Formule 1-veld. Het team uit Milton Keynes had namelijk een auto gebouwd die maar liefst twintig kilo te zwaar was. Volgens Newey was het overgewicht te danken aan nieuwe onderdelen die zwaarder waren dan vooraf gedacht.

“Veel van het overgewicht kwam door het feit dat we veel nieuwe, zwaardere onderdelen op onze auto kregen”, begint Newey. “De banden waren bijvoorbeeld een stuk zwaarder dan gedacht. Ook waren de wieldoppen en de nieuwe crashstructuur zwaarder dan waar we op hadden gehoopt. We dachten dat we echt dicht bij de ondergrens qua gewicht zaten, maar dat was niet zo. Het was bijna een beetje beschamend”, voegt de Brit toe.

Oorzaken van gewichtsoverschot

Maar waardoor was de RB18 zoveel zwaarder dan de auto’s van de andere negen Formule 1-teams? Volgens Newey kwam dit door een aantal factoren, waaronder een te zware voetsteun.

“We hadden een foutieve crashtest en moesten onze crashstructuur opnieuw ontwikkelen. Ook hadden we een tekort aan onderdelen omdat we te lang aan de auto van 2021 hadden gewerkt. Daarbij hadden we ook nog eens te weinig tijd om de aerodynamica goed te ontwikkelen. Dit alles komt het gewicht van een Formule 1-auto niet ten goede”, zegt Newey.

“Sommige onderdelen waren te zwaar omdat we ze snel in elkaar hadden gezet”, gaat de Red Bull-topman verder. “Ook hadden we een domme fout gemaakt. Onze voetsteun was namelijk één kilo te zwaar. Het was een onderdeel dat we als laatste hadden ontworpen en dus te zwaar was gemaakt”, besluit Newey.

Net Binnen

Helmut Marko kritisch op FIA-beleid: ‘Compleet fout’

Waar Lewis Hamilton en Sebastian Vettel in het verleden nogal eens een statement maakte tegen ongelijkheid in de wereld, zal dat vanaf aankomend seizoen...

Felipe Massa over ‘gelijke’ van Max Verstappen: ‘Een sleutelspeler’

Volgens Felipe Massa heeft zijn voormalige team, Ferrari, een wereldster in huis. De Braziliaan is erg onder de indruk van Charles Leclerc, die vorig...

Lewis Hamilton niet zeker dat hij Verstappen kan verslaan: ‘Heb ik het nog?’

Na het behalen van zeven wereldtitels in de Formule 1 en het verbreken van meerdere records zou men denken dat Lewis Hamilton barst van...

‘Alleen Lewis Hamilton heeft het nummer van Sebastian Vettel’

Volgens Fernando Alonso hebben Lewis Hamilton en Sebastian Vettel niet alleen op het circuit een band. De wereldkampioenen trokken de afgelopen jaren veel met...

Foto. Een direct vergelijk tussen de nieuwe en oude Haas-livery

Op dinsdag maakte Haas, als eerste team in de Formule 1, de nieuwe livery bekend. Direct werd duidelijk dat de invloed van titelsponsor MoneyGram...

Bizar. Max Verstappen krijgt eigen fan-tribune in Las Vegas

De Max Verstappen-tribune is inmiddels een bekend fenomeen in Europa! Tijdens de Grand Prix van België, Oostenrijk, Hongarije en Nederland worden jaarlijks duizenden Nederlandse...

BREAKING. Haas onthult als eerste team de livery voor 2023

MoneyGram Haas F1 Team, zoals het team van Gene Haas in 2023 door het leven gaat, heeft als eerste de nieuwe livery onthuld. Op...