Oliver Bearman heeft voor de tweede keer dit seizoen een bizar zware gridstraf ontvangen, na een overtreding onder rode vlaggen. De Brit, sinds dit seizoen in dienst van Haas, zorgde in Monaco voor het eerst voor wat woede bij de stewards, maar heeft daar in Groot-Brittannië nog een stapje bijgezet.
De Haas-coureur heeft aan het einde van de derde vrije training namelijk te hard gereden, terwijl de sessie onder een rode vlag geëindigd was. Gabriel Bortoleto was in Maggots & Becketts van de baan gevlogen, waardoor hij met een kapotte ophanging vast kwam te staan in het grind. Dit zorgde voor een rode vlag aan het einde van VT3, waarna de overgebleven coureurs op een langzaam tempo terug moesten komen naar de pitstraat.
Echter pakte Bearman het wat anders aan. De Brit, die in Monaco dus al eens zwaar bestraft is voor het inhalen onder de rode vlag [toen ontving hij tien plaatsen gridstraf en drie strafpunten op zijn licentie], besloot nu vol gas te geven bij het inrijden van de pitstraat, om zo een pitstop te simuleren. En om het nog wat erger te maken zorgde Bearman daar ook nog eens voor een crash, waardoor de bandenstapel gerepareerd moest worden.
Loodzware gridstraf
Deze actie van Bearman heeft ervoor gezorgd dat de stewards woest waren na de derde vrije training. De Brit moest zich bij de FIA-officials melden, waar hij al snel merkte dat hij écht over de schreef was gegaan, voor de tweede keer dit seizoen. Hierdoor waren de stewards dan ook onverbiddelijk en hebben ze hem een loodzware gridstraf gegeven.
Bearman zal voor zijn thuisrace een gridstraf van tien plaatsen ontvangen en heeft daarbij ook eens vier strafpunten op zijn licentie gekregen. Hierdoor staat hij inmiddels op acht strafpunten, welke hij allemaal in 2025 verzameld heeft. Hierdoor is ook Bearman inmiddels in de buurt gekomen van een schorsing.
Lees ook
Dit gaat Red Bull doen als Max Verstappen daadwerkelijk vertrekt
Manager Max Verstappen spreekt duidelijke taal over Mercedes-transfer
Uitleg stewards
Lees hieronder de uitleg van de stewards na het incident van Oliver Bearman, die een enorm zware gridstraf heeft ontvangen voor de race op Silverstone later dit weekend:
"De training werd rood gevlagd om 12.33:57. Auto 87 [Oliver Bearman] had geremd voor de rode vlag en toen hij bocht 15 naderde, versnelde hij aanzienlijk naar racetempo en reed met 260 km/u de inrit van de pit in. Hij verloor de controle over de auto en crashte tegen de vangrails. Art. 37.6 (a) van de Formula One Sporting Regulations en Art. 2.5.4.1(b) van Appendix H van de International Sporting Code schrijven voor dat wanneer er een rode vlag wordt getoond 'alle auto's onmiddellijk snelheid moeten minderen en langzaam terug moeten rijden naar de pitstraat'", beginnen de stewards.
"Het lijdt geen twijfel dat de bestuurder van wagen 87 niet langzaam terugreed naar de pitstraat toen hij gas gaf om te simuleren dat hij de inrit van de pitstraat opreed onder raceomstandigheden. Sterker nog, we keken naar een eerdere in-lap onder normale raceomstandigheden en ontdekten dat hij sneller was in deze ronde, onder een rode vlag."
"Tot overmaat van ramp verloor hij de controle over de auto en crashte op snelheid tegen de vangrails. De coureur vertelde ons dat hij het feit dat zijn remmen niet warm waren verkeerd had ingeschat omdat de ronde langzaam werd afgelegd vanwege de rode vlag. Hoewel dit een factor kan zijn geweest die bijdroeg aan de crash, beschouwden we dit niet als een verzachtende omstandigheid. We bestraften hem daarom volgens de strafrichtlijnen tot een daling van 10 gridplaatsen met 4 strafpunten", aldus de FIA-officials.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties