Charles Leclerc rijdt in België met verbeterde krachtbron

Ferrari F1 Media

Ferrari zal na de zomerstop een nieuwe krachtbron introduceren. De motor, waarvan enkel het hybride systeem een optater krijgt, moet ervoor zorgen dat Charles Leclerc zijn achterstand op Max Verstappen kan goedmaken.

Dit seizoen mag er bijna niet meer worden gesleuteld aan de krachtbron. Toch is het wel toegestaan om bepaalde updates door te voeren die de betrouwbaarheid ten goede komen. Er mogen echter geen updates worden geïmplementeerd die ervoor zorgen dat de krachtbron een betere performance (meer vermogen) gaat leveren. Toch ligt de realiteit vaak ietwat anders.

Met een update aan de betrouwbaarheid van de motor kan er namelijk ook een sprong worden gemaakt in het geleverde vermogen. Er wordt door de update immers beter en efficiënter met energie omgegaan. Hierdoor kan er meer energie worden gebruikt door de rijder tijdens een race. Om teams deze maas in de wet niet al te veel te laten misbruiken, heeft de FIA twee deadlines gesteld voor de ontwikkeling van bepaalde motoronderdelen.

(Verlopen) deadlines

De eerste en ook meest belangrijke deadline was op 1 maart. Vanaf toen mochten teams niets meer veranderen aan de verbrandingsmotor (ICE), turbocharger, MGU-H en het uitlaatsysteem. Enkel updates die de betrouwbaarheid ten goede komen zijn sindsdien geoorloofd. De MGU-K, energy store (ES) en de control electronics (CE) mogen nog tot 1 september worden geoptimaliseerd.

Enkel de GP van België gaat vooraf aan deze deadline en dus is het vrij zeker dat iedere motorleverancier met een update komt in Spa. Toch denkt Ferrari-teambaas Mattia Binotto dat het nieuwe hybride systeem geen potten zal breken voor zijn team. “We verwachten dat de nieuwe onderdelen ons door de gehele engine freeze heen zullen helpen”, begint Binotto in gesprek met Motorsport.com.

“We werken er hard aan, maar het zal naar onze verwachting geen groot keerpunt zijn in de titelstrijd”, gaat de Italiaan verder. De tweede helft van het seizoen zal belangrijk worden voor Ferrari. Zeker gezien de auto waarover het team beschikt, moeten er nog een aantal GP’s worden gewonnen. Blijft dit achterwege, dan kan Binotto zomaar eens zijn geliefde Ferrari-baan verliezen.

Net Binnen

‘Red Bull RB19 zal grotendeels anders zijn dan de RB18’

Max Verstappen wist in 2022 het Formule 1-kampioenschap op dominante wijze te winnen. Vooral na de zomerstop was de Red Bull Racing RB18 ijzersterk,...

Audi heeft minderheidsbelang genomen in de Sauber Group

Zoals Audi in oktober van 2022 al bekend maakte van plan te zijn, heeft de Duitse autofabrikant deze maand een minderheidsbelang genomen in de...

‘Aston Martin gaat Red Bull Racing weer na-apen in 2023’

Tijdens de Grand Prix van Spanje in 2022 was de Formule 1-wereld even in shock. De Aston Martin AMR22-B rolde voor het eerst uit...

Alle coureurs rijden aankomend seizoen met de helmcamera

Alle 20 Formule 1-coureurs zullen in 2023 gebruik moeten maken van de helmcamera's, welke tijdens de Grand Prix van België in 2021 werden geïntroduceerd...

Red Bull Racing teaset fans richting onthulling RB19

Op 3 februari zal Red Bull Racing de RB19, waar Max Verstappen en Sergio Pérez in 2023 mee zullen gaan racen, onthullen. In New...

FIA-president Ben Sulayem verder onder vuur na vrouwonvriendelijke opmerking

Mohammed Ben Sulayem staat al enige tijd onder flinke druk. De FIA-president, die in december van 2021 het stokje overnam van Jean Todt, heeft...

Mattia Binotto geeft verklaring voor zwak Ferrari in tweede seizoenshelft

Mattia Binotto is geen teambaas meer van Ferrari. De Italiaanse Zwitser nam in december afscheid van het team in Maranello, nadat de doelstelling mislukt...