Charles Leclerc rijdt in België met verbeterde krachtbron

Ferrari F1 Media

Ferrari zal na de zomerstop een nieuwe krachtbron introduceren. De motor, waarvan enkel het hybride systeem een optater krijgt, moet ervoor zorgen dat Charles Leclerc zijn achterstand op Max Verstappen kan goedmaken.

Dit seizoen mag er bijna niet meer worden gesleuteld aan de krachtbron. Toch is het wel toegestaan om bepaalde updates door te voeren die de betrouwbaarheid ten goede komen. Er mogen echter geen updates worden geïmplementeerd die ervoor zorgen dat de krachtbron een betere performance (meer vermogen) gaat leveren. Toch ligt de realiteit vaak ietwat anders.

Met een update aan de betrouwbaarheid van de motor kan er namelijk ook een sprong worden gemaakt in het geleverde vermogen. Er wordt door de update immers beter en efficiënter met energie omgegaan. Hierdoor kan er meer energie worden gebruikt door de rijder tijdens een race. Om teams deze maas in de wet niet al te veel te laten misbruiken, heeft de FIA twee deadlines gesteld voor de ontwikkeling van bepaalde motoronderdelen.

(Verlopen) deadlines

De eerste en ook meest belangrijke deadline was op 1 maart. Vanaf toen mochten teams niets meer veranderen aan de verbrandingsmotor (ICE), turbocharger, MGU-H en het uitlaatsysteem. Enkel updates die de betrouwbaarheid ten goede komen zijn sindsdien geoorloofd. De MGU-K, energy store (ES) en de control electronics (CE) mogen nog tot 1 september worden geoptimaliseerd.

Enkel de GP van België gaat vooraf aan deze deadline en dus is het vrij zeker dat iedere motorleverancier met een update komt in Spa. Toch denkt Ferrari-teambaas Mattia Binotto dat het nieuwe hybride systeem geen potten zal breken voor zijn team. “We verwachten dat de nieuwe onderdelen ons door de gehele engine freeze heen zullen helpen”, begint Binotto in gesprek met Motorsport.com.

“We werken er hard aan, maar het zal naar onze verwachting geen groot keerpunt zijn in de titelstrijd”, gaat de Italiaan verder. De tweede helft van het seizoen zal belangrijk worden voor Ferrari. Zeker gezien de auto waarover het team beschikt, moeten er nog een aantal GP’s worden gewonnen. Blijft dit achterwege, dan kan Binotto zomaar eens zijn geliefde Ferrari-baan verliezen.

Net Binnen

Deze records kan Max Verstappen nog breken in 2022

Aankomend weekend kan Max Verstappen zijn tweede Formule 1-wereldtitel op zijn naam schrijven. Hiervoor moet er nog wel wat geks gebeuren, maar het 2022...

Ross Brawn ziet nadeel voor Schumacher in vergelijking met Verstappen: ‘De vaders’

Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1, heeft zich bij het Duitse Sport1 uitgelaten over Mick Schumacher. De jonge Duitser, die in 2020...

Voormalig FIA-voorzitter over Charles Leclerc: ‘Hij mist nog iets’

Jean Todt, voormalig voorzitter van de FIA én vader van Nicholas Todt, heeft zich uitgelaten over Charles Leclerc. Dit is opvallend, omdat Nicholas Todt...

Esteban Ocon prijst zichzelf: ‘Alleen Hamilton heeft het beter gedaan’

Alpine-coureur Esteban Ocon neemt het in 2022 voor het tweede jaar op rij op tegen Fernando Alonso in hetzelfde materiaal en volgens de Fransman...

Lando Norris doet bijzondere onthulling over McLaren-bolide

Lando Norris is, voor het tweede jaar op rij, teamgenoot Daniel Ricciardo de baas binnen McLaren. De jonge Brit heeft in 2022 al 88...