De huidige ontwikkelingen in het Formule 1-veld zijn nogal opvallend te noemen. In 2022 introduceerden de FIA en de Formule 1 een nieuw reglementencyclus, waarbij de auto's vooral via de vloer downforce zouden genereren. Hiermee zou er een einde gemaakt kunnen worden aan vuile lucht en konden coureurs elkaar volgen.
In het eerste jaar van deze reglementen bleek dit ook zeer goed te werken, maar hoe langer de reglementen van kracht waren, hoe beter de teams wisten om misbruik te maken van het regelboek en daarmee te vuile lucht weer te verergeren. De afgelopen jaren zijn er daardoor veel verschuivingen geweest in het F1-veld en dat heeft onder andere Red Bull Racing aan de levende lijve ondervonden.
De huidige reglementen begonnen voor Red Bull Racing en Max Verstappen namelijk zéér positief. Hoewel de Red Bull RB18 in 2022 niet als beste auto van het veld begon - die titel ging naar Ferrari - wist het Oostenrijkse team de auto van Verstappen wel snel te ontwikkelen. Na achttien races - evenveel als er in 2025 zijn verreden - stond de Nederlander voor het tweede jaar op rij met de wereldbeker in zijn handen en wist Red Bull ook het constructeurskampioenschap te winnen.
Na de Grand Prix van Japan in 2022 stond Red Bull op 619 punten, terwijl Ferrari tot dan toe 454 punten had verzameld. Mercedes volgde als derde in het kampioenschap, met 387 punten, terwijl McLaren op de vijfde plek stond met slechts 130 punten [nog minder dan Alpine!]. En de geweldige periode voor Red Bull zou het jaar erop nóg beter worden.
Opmars Red Bull en McLaren
In 2023 wist het team uit Milton Keynes de concurrentie namelijk te verrassen met de RB19, een auto van de eerste achttien races er zeventien wist te winnen. Verstappen was inmiddels alweer wereldkampioen en stond persoonlijk op vijftien zeges op dat moment. Red Bull Racing had na achttien races een puntentotaal van 706 punten bij elkaar gereden, terwijl Mercedes en Ferrari beiden minder presteerden dan het jaar ervoor. Mercedes stond op 344 punten, terwijl Ferrari nu derde stond met 322 punten.
De eerste tekenen van een opmars van McLaren begonnen zichtbaar te worden, na een enorme update tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Het team uit Woking stond na achttien races op 242 punten en was dus een stuk dichter in de buurt gekomen van het constructeurspodium.
Lees ook
Red Bull en Mercedes zijn FIA te slim af en introduceren 'illegale' update
'Max Verstappen veroorzaakt oorlog tussen Lando Norris en Oscar Piastri'
Red Bull valt weg
Een jaar later werd duidelijk dat de opmars van McLaren niet voor even was. Het Britse team stond na achttien races in 2024 namelijk plots op de eerste positie in het constructeurskampioenschap. Met 516 punten werd er een enorme sprong gezet vanaf 2023 en bleef het Red Bull Racing [475 punten], Ferrari [441 punten] en Mercedes [329 punten] voor.
Ook de terugval van Red Bull bleef zich maar inzetten, wat ook aan de stand na achttien races in 2025 pijnlijk wordt...
Rollen omgedraaid
Waar Red Bull Racing de huidige reglementen begon met een eerste plaats, en deze in 2023 met gemak wist te behouden, kijkt het in 2025 tegen een enorme achterstand aan. Het Oostenrijkse team is inmiddels vierde op de ranglijst en heeft in achttien races in 2025 slechts 290 punten gescoord. Hiermee staan ze achter Ferrari, dat op 298 punten staat, en Mercedes - met 325 punten op de tweede plaats.
Echter is er dit jaar geen kruid gewassen tegen de snelheid van de McLaren MCL39. De auto van Lando Norris en Oscar Piastri is dit seizoen goed voor 650 punten, waarmee ze exact het dubbele aantal punten hebben van hun eerste achtervolger. Mede door de enorme opmars van McLaren - en het zinkende schip dat Red Bull Racing heet - hebben Zak Brown en Andrea Stella dit jaar voor de tweede maal op rij het kampioenschap voor constructeurs gewonnen.
Is het voor Max Verstappen tijd om het zinkende schip te verlaten? Of gloort er weer hoop in de toekomst? Als het aan Red Bull ligt is het laatste scenario het meest voor de hand liggend, maar het is nog maar de vraag of het team uit de huidige put weet te komen...
In the ground-effect era, 🟠 McLaren went from 130 pts after 18 rounds in 2022 (less than Alpine!) to 650 in 2025 - biggest jump came in 2024 📈
— Formula Data Analysis (@FDataAnalysis) October 11, 2025
The 2022 “tractor” ⚫️Mercedes W13 remains the best-scoring ground-effect Merc 😲
🔴 Ferrari has been inconsistent; 2025 is their… pic.twitter.com/ZN5FbusmOw
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties