F1 Nieuws

FIA grijpt in en past regels aan na ontdekken van nieuwe loophole

FIA logo
BSR Agency
F1 Nieuws

FIA grijpt in en past regels aan na ontdekken van nieuwe loophole

FIA logo
BSR Agency

De FIA heeft een nieuwe loophole ontdekt in de regels voor het Formule 1-seizoen van 2026. Vorige week werd al bekend dat Red Bull en Mercedes een maas in de wet hadden gevonden rondom de toegestane compressieverhoudingen, maar nu heeft de FIA ook nog een ander element ontdekt waar misbruik gemaakt van zou kunnen worden.

Red Bull en Mercedes liggen momenteel onder vuur omdat de teams de regels rondom de compressieverhoudingen in hun voordeel hebben weten te buigen. Een maximale compressieverhouding van 1:16 is toegestaan in 2026, maar Red Bull en Mercedes hebben een manier gevonden om dit naar 1:18 te duwen, terwijl ze binnen de regels blijven.

Er is namelijk bepaald dat de verhoudingen bij omgevingstemperatuur worden gecontroleerd. Met andere woorden: als de motoren van Mercedes en Red Bull inderdaad 18:1 draaien wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is, overtreden ze volgens de huidige regels geen enkele regel, zolang de cilinder bij omgevingstemperatuur 16:1 meet. Het lijkt er dus op dat alle teams die met een Red Bull- of Mercedes-krachtbron rijden in 2026 een motorvoordeel zullen hebben

Brandstofstroommeter

Nu is er echter nóg een loophole ontdekt, maar hier lijkt de FIA op tijd bij te zijn, zo meldt The Race.

Het heeft betrekking op de brandstofstroommeter en vloeit voort uit de nieuwe manier waarop de limieten voor 2026 zullen worden opgelegd. Het vorige plafond, dat een maximale massastroom van 100 kg/u meet, wordt vervangen door een brandstofenergiestroomlimiet van 3000 MJ/u.

Deze belangrijke wijziging brengt een nieuwe vorm van controle met zich mee: het eerdere gebruik van twee brandstofstroommeters (één voor teams en één voor controle door de FIA) wordt vervangen door één standaardmeter.

De meter komt op elke auto te zitten en zal live data doorsturen naar zowel de FIA als de Formule 1-teams. De FIA liet via de regels weten dat er verder niks met deze meter gedaan mocht worden. "Het is verboden om de brandstofstroommeter opzettelijk te verwarmen of te koelen", aldus de regels.

Wijziging

Maar die formulering blijkt nu gewijzigd te zijn. De FIA heeft na een vergadering met het World Motor Sport Council een aanpassing doorgevoerd: "Het is verboden om apparaten, systemen of procedures te gebruiken die bedoeld zijn om de temperatuur van de brandstofstroommeter te veranderen."

Op deze manier hoopt de FIA meerdere manieren uit te sluiten waarop er met de brandstofstroommeter gesjoemeld kan worden.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties