Christian Horner had niet verwacht dat Red Bull Racing met zo'n overgave zou winnen in Monaco. Max Verstappen kwam als eerste over de finishlijn, met een voorsprong van 30 seconden op Fernando Alonso.
Voorafgaand aan het weekend had Red Bull daar niet van durven dromen, omdat men had verwacht dat de nauwe straten van Monte Carlo hun auto niet goed zouden liggen. Onder andere Helmut Marko liet weten dat de RB19 niet de beste bolide zou zijn in Monaco.
Daarnaast kwam het team er bij de start ook nog eens achter dat Fernando Alonso met de harde band zou starten en met de kans op regen later in de race, wisten ze zeker dat hij dat punt zou kunnen halen zonder te hoeven stoppen. Bij Verstappen, die op de mediums stond, was dat nog niet zo zeker.
Tegenover Sky Sports laat Christian Horner dan ook weten dat hij ontzettend gespannen was voor de start en een overwinning lange tijd niet zag zitten.
"Ik was nerveus vanaf het eerste moment dat het rode licht aanging [op de grid]. Als ze de bandenwarmers eraf halen en je ziet dat er nogal wat [coureurs] op de harde band zijn gegaan, denk je 'oké, er is regen in de buurt, als ze ver genoeg kunnen gaan, als de mediums degraderen...'", begint Horner.
Lees ook
Fernando Alonso over strijd met Max Verstappen: 'Dat is niet normaal'
Red Bull-leiding eist verbetering bij Sergio Pérez na Grand Prix van Monaco
'We hingen in de touwen'
Toen de race eenmaal van start ging werden de zenuwen niet minder bij Horner. De teambaas van Red Bull zag weliswaar dat Verstappen een flink gat begon te trekken naar Alonso en al helemaal naar Esteban Ocon op de derde plaats, maar het weer bleef een groot risico.
"De eerste taak was de start perfectioneren en Max deed dat. Daarna was het zaak om een gat op te bouwen en 'safety car window' te creëeren naar de auto's achter ons en dan gewoon proberen uit te hangen en zien wat het weer doet. We hingen in de touwen", aldus de Brit. De mediums van Max Verstappen zouden er volgens de ideale strategie eigenlijk na een rondje of 30 af moeten, maar de Limburger wist er 55 ronden mee te rijden.
Monaco is uniek
Als laatst wilde Horner laten weten dat deze raceoverwinning meer betekende voor Verstappen dan alleen 25 punten. De Grand Prix van Monaco winnen, op zo'n dominante manier in veranderende weersomstandigheden, is speciaal.
"Alle races hebben dezelfde punten, maar deze betekent net dat beetje meer. Het is altijd zo speciaal om hier te winnen, alles is hier een beetje uniek en de grid was helemaal gek voor de race. Een belangrijke overwinning, elke coureur wil deze race op zijn CV hebben", zo sluit de Red Bull-baas af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties