Mark van Aalderen, de nieuwe directeur van TT Circuit Assen, heeft bij BNR een update gegeven over een mogelijke doorstart van de Dutch Grand Prix op het Drentse circuit.
Na aankomend jaar verdwijnt de Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort hoogstwaarschijnlijk voorgoed van de Formule 1-kalender. De organisatie achter de Dutch GP in Zandvoort heeft namelijk zelf besloten om na 2026 de stekker uit het project te trekken. Daarbij keek de organisatie met name naar het financiële aspect: ieder jaar moet het Grand Prix-weekend namelijk helemaal uitverkocht zijn om groene cijfers te draaien en het is geen gegeven dat er na 2026 nog steeds veel animo is voor de sport.
Lees ook
Red Bull Racing ontvangt waarschuwing over loyaliteit Max Verstappen
Fernando Alonso vreest voor beschamend einde Formule 1-carrière
Max Verstappen is jarig! Kers op de taart tijdens Grand Prix van Singapore?
Formule 1 in Assen?
Als een mogelijke doorstart van de Dutch GP zagen veel fans het TT Circuit in Assen, waar al sinds jaar en dag de MotoGP racet. Van Aalderen heeft echter nieuws over de toekomst van de Dutch GP en zijn eigen circuit in Assen. "Ja, technisch zou het kunnen", vertelde Van Aalderen in gesprek met het BNR-programma De Nationale Autoshow over een mogelijke komst van de Formule 1, geciteerd door Motorsport.com.
"Er ligt een prachtige accommodatie die goed te bereiken is. En als wij een Grade 1-licentie zouden willen hebben – want die heb je nodig vanuit de FIA – dan kunnen we die in een winter krijgen. Dus de technische kant, daar zit het hem niet in", ging de directeur verder.
"Het is de businesscase. We hebben de voorbije jaren allemaal kunnen zien hoe geweldig het evenement in Zandvoort is. Dat hoef je niemand uit te leggen. Dat hebben ze gewoon fantastisch gedaan. Voor zowel de liefhebbers als voor de oranjefans zijn het prachtige jaren geweest. Maar zelfs dat blijkt dus niet uit te kunnen."
"Kijk wat er vijf, zes jaar geleden in Zandvoort gebeurd is: dat er echt een paar hele grote partijen bij elkaar zijn gaan zitten en besloten: jongens, we gaan dit doen. Dat is de enige manier waarop je zoiets voor elkaar kunt krijgen. En als je dan al ziet dat je vijf-, zeshonderd euro voor een ticket moet gaan rekenen, ja, dat is fragiel."
"Ik denk dat zulke businesscases in West-Europa, en zeker in Nederland, eigenlijk niet meer rond te krijgen zijn. Wij zouden het circuit kunnen verhuren. Het ligt er namelijk goed bij. Maar er is tot op heden nog geen partij geweest die het aankan én aandurft", aldus Van Aalderen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties