Ruth Buscombe, een voormalig engineer bij onder meer Ferrari en Haas die momenteel actief is als analist bij F1 TV, heeft op X een onthulling gedaan over de magistrale pole position van Max Verstappen. Volgens de Britse zou Verstappens prestatie namelijk "niet mogelijk moeten zijn zijn"...
Waar Verstappen op vrijdag grote problemen ervaarde in zijn RB21, wist de regerend wereldkampioen een dag later vriend en vijand te verrassen met een zeer knappe pole position op het befaamde circuit van Silverstone. Met zijn prestatie heeft Verstappen zijn 44e pole position behaald en is hij op gelijke hoogte gekomen met recordhouder en viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel, die eveneens 44 pole positions behaalde in dienst van Red Bull Racing.
Dat Verstappen pole klokte, was buitengewoon. Want niet alleen reed Verstappen op de grens van wat de RB21 aan kon, ook reed de 27-jarige Limburger met een stuk minder downforce dan de coureurs om hem heen. Dit vanwege een kleinere achtervleugel op Verstappens RB21 om meer snelheid op de rechte stukken te hebben.
Lees ook
Weerbericht GP Groot-Brittannië belooft niet veel goeds voor Max Verstappen
Max Verstappen kreeg hulp van Mercedes bij behalen van pole position in Groot-Brittannië
FIA voert wijziging door aan startopstelling na grote ingreep van F1-team
Verstappen doet het onmogelijke
Dat Verstappen met minder downforce reed, was echter niet af te zien aan zijn snelheid in de kwalificatie. In tegendeel zelfs, want de Nederlander was zelfs sneller door het razendsnelle gedeelte Maggots-Becketts dan Oscar Piastri, die met meer downforce reed in zijn McLaren. Ook Buscombe had er iets over te zeggen.
"Max evenaarde of versloeg Oscar in het meest aerodynamisch gevoelige deel van de F1, ondanks dat hij met een veel kleinere achtervleugel reed. De update van de vloer van de RB21 zorgt eindelijk voor stabiliteit aan de achterkant. Dit zou niet mogelijk moeten zijn. Maar het was wel zo", schreef Buscombe op X.
Kansen Verstappen
Over Verstappens kansen in de Grand Prix was Buscombe ook duidelijk: alles zal afhangen van het weer boven Silverstone. "Als het droog blijft, zou Max' opstelling onverslaanbaar kunnen zijn. Maar als het gaat regenen (wat hier heel goed mogelijk is), zou de extra downforce van McLaren wel eens de slimmere keuze voor de lange termijn kunnen zijn."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties