Mercedes-coureur en polesitter George Russell zal tijdens de Grand Prix van Singapore gebruik maken van het veelbesproken koelvest. Max Verstappen, die vanaf P2 begint naast Russell, heeft eerder in het weekend al laten weten geen gebruik te zullen maken van het speciale gekoelde vest. Hierdoor zal Verstappen ter compensatie extra ballast mee moeten nemen in zijn auto tijdens de GP om het speelveld eerlijk te maken tussen coureurs met en zonder koelvest.
Om een herhaling van de Grand Prix van Qatar in 2023 tegen te gaan, waarbij er meerdere coureurs flink in de problemen kwamen door oververhitting, heeft de FIA nieuwe regelgeving bedacht. Wanneer er een zogenaamde 'Heat Hazard' wordt afgegeven door de FIA (temperaturen hoger dan 31 graden Celsius), dan moeten teams koelapparatuur in hun auto's bevestigen. Dit seizoen hebben de coureurs vervolgens nog de keuze om gebruik te maken van een koelvest. Doen ze dat niet, dan zullen ze extra ballast mee moeten nemen in de auto ter compensatie.
Lees ook
Max Verstappen doet geheimzinnig over snelheid RB21: 'Kan ik niets over zeggen'
Lando Norris uit grote onvrede over Max Verstappen en Red Bull
F1-coureur ontbreekt op startgrid GP Singapore na ingrijpende wijziging
Russell kiest voor koelvest
Polesitter Russell zal gebruik maken van het koelvest tijdens de GP van Singapore. "Ik heb het dit jaar in een paar races gebruikt, maar het is nog niet de perfecte oplossing. Het punt is dat je geen tests kunt doen. Je kunt het alleen [goed] testen in een raceomgeving. Tijdens de race in Bahrein was ik er tevreden over. Ik heb het ook in Saoedi-Arabië gebruikt en was er tevreden over. Maar hier is het natuurlijk veel warmer, waardoor het droogijs sneller smelt."
"Het team heeft een grote verbetering aangebracht in de koeling van de auto“, zei hij. ”We hebben een aantal grote problemen geconstateerd met hete lucht die de cockpit binnendringt en bij bepaalde races de 60 graden [Celsius] ruimschoots overschrijdt. Alleen al het verplaatsen van een paar elektriciteitskasten en hydraulische leidingen die op 120 graden rond je voeten lopen, heeft een grote invloed op de warmte", aldus Russell.
Verstappen ziet af van gebruik koelvest
Verstappen zal daarentegen geen gebruik maken van het koelvest tijdens de race in Singapore. "Ik vind dat dit een keuze van de coureur moet zijn. Natuurlijk zal de FIA altijd de veiligheid als argument aanvoeren. Maar dan kunnen we het hebben over een heleboel dingen die op het gebied van veiligheid verbeterd kunnen worden, waaronder pitstops op bepaalde plaatsen. Ik denk dat dat iets meer prioriteit heeft dan een vest in de auto, want ik vind het niet prettig. Ik houd niet van de buizen die op je lichaam zitten met de riemen die naast je lopen", zei Verstappen bij Viaplay.
"Ze kunnen zeggen dat het een slecht ontwerp is, maar ik ben het daar niet mee eens. Het moet gewoon een optie zijn waar de coureurs voor kunnen kiezen. Sommigen vinden het prettig, anderen niet, en dat is prima. Het moet een persoonlijke voorkeur zijn. Ik weet dat we dit jaar kunnen [kiezen], maar volgend jaar willen ze dat waarschijnlijk niet meer, en ik vind dat niet juist. Het probleem is dat je in GT-auto's of andere auto's, prototypes, iets meer ruimte hebt om spullen op te bergen of in ieder geval de kabels", voegde de Limburger toe.
"In onze cockpits is het zo krap dat er niet genoeg ruimte is en dat is ook een beetje een probleem. Bovendien, waar ga je het droogijs neerzetten? De auto's zijn niet echt ontworpen om deze extra ruimte te hebben, en binnen 15, 20 ronden is het toch op, en dan heb je warm water", aldus Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties