Na de 2025 Formule 1 Grand Prix van Brazilië kwam het Japanse AS-web met groot nieuws. Meerdere teams zouden door de FIA zijn gesnapt op het gebruiken van een illegaal onderdeel op de bodemplaat van hun auto's. Door middel van een skidblock dat uitzette wisten teams de rijhoogte van de auto's te verlagen, zonder dat ze het risico liepen op diskwalificaties.
Tijdens de GP van China werden Ferrari-coureurs Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerd, wegens het feit dat de bodemplaat van hun bolide te ver versleten was. Sindsdien is dat geen enkele keer meer gebeurd dit seizoen en AS-web denkt te weten waar dat door komt. Het zéér betrouwbare Japanse platform wist na de race in Brazilië te melden dat teams een manier hadden gevonden om de FIA om de tuin te leiden.
De Formule 1-teams hadden een manier gevonden om de skidblocks onder de auto uit te laten zetten op het moment dat deze warm werden. Hierdoor sleet de onderkant van de bolide niet en kon de rijhoogte dus verlaagd worden, zonder dat er kans was op een diskwalificatie.
Met de huidige F1-reglementen geldt dat hoe lager een F1-auto kan rijden, hoe meer downforce er gevonden kan worden - en dus hoe sneller de auto is.
Lees ook
Lando Norris laat McLaren in de steek na GP Las Vegas: coureur vertrekt woedend
Red Bull komt met reactie op dreigende diskwalificatie bij McLaren
'McLaren moet aanpassing doen aan MCL39'
Na de Grand Prix van Las Vegas lijkt het erop dat McLaren één van de teams was die het 'illegale' onderdeel hebben gebruikt, eerder dit seizoen. Tijdens de eerste race nadat de FIA strenger is gaan controleren op dit trucje, heeft McLaren een dubbele diskwalificatie om de oren gekregen. Zowel Lando Norris als Oscar Piastri werd uit de competitie gehaald, beiden vanwege het te veel slijten van de bodemplaat op hun MCL39.
En dat zorgt ervoor dat Max Verstappen wellicht goed nieuws krijgt voor de laatste twee races van het 2025 F1-seizoen. Naast het feit dat de Nederlander er een stuk beter voorstaat in het kampioenschap - hij staat nog maar 24 punten achter Lando Norris - heeft hij ook kans dat McLaren een aanpassing moet doen aan de auto van Norris en Piastri.
Mocht het inderdaad zo zijn dat McLaren met de 'illegale' skidblocks heeft gereden, de afgelopen maanden, dan hebben zij een groot probleem. In Las Vegas deden ze dat niet en werden ze direct gediskwalificeerd door de FIA. Om dat in Qatar en Abu Dhabi te voorkomen, moet het Britse team de rijhoogte op de auto van Norris en Piastri mogelijk verhogen.
Dit zorgt voor een verlies in downforce - en dus een verlies in snelheid. Dat zou dan weer kansen bieden aan Max Verstappen, die hiermee zijn vijfde achtereenvolgende titel door zou kunnen winnen!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties