F1 Nieuws

Helmut Marko doet boekje open over nieuwe auto Max Verstappen: 'In de praktijk werkte het helemaal niet'

Helmut Marko doet boekje open over nieuwe auto Max Verstappen: 'In de praktijk werkte het helemaal niet'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Helmut Marko doet boekje open over nieuwe auto Max Verstappen: 'In de praktijk werkte het helemaal niet'

Helmut Marko doet boekje open over nieuwe auto Max Verstappen: 'In de praktijk werkte het helemaal niet'
Red Bull Content Pool

Max Verstappen zal in 2024 gebruik maken van de Red Bull Racing RB20, waarmee hij zijn vierde wereldkampioenschap probeert te behalen. In 2023 was de Nederlander dominant, met 19 overwinning in 22 races en de kans lijkt klein dat dit geëvenaard kan worden, maar wellicht heeft Adrian Newey weer een meesterwerk van een auto afgeleverd.

Tijdens de shakedown van de RB20 op Silverstone gingen de alarmbellen rinkelen bij de andere teams. De Red Bull-bolide van Max Verstappen zag er op sommige punten heel anders uit dan de auto van vorig seizoen, terwijl het Oostenrijkse team de gehele winter had laten weten dat de RB20 een 'evolutie' zou worden van de RB19.

Vooral de sidepods en de motorkap van de nieuwe Red Bull-auto zorgden voor vraagtekens bij kenners en fans. Deze zagen er namelijk bekend uit, aangezien Mercedes de afgelopen twee seizoenen met een dergelijk concept rondreed. Deze auto's bleken totaal niet te werken, waardoor men dacht dat het Duitse team een grote fout had gemaakt met dat design. Maar Red Bull Racing heeft toch besloten om delen van de W13 en W14 te kopiëren. Dat bevestigt Helmut Marko.

In gesprek met Motorsport-Total laat Marko weten dat de RB20 inderdaad geïnspireerd is op de mislukte auto's van Mercedes, waarbij ook de zeropods niet uitgesloten worden.

"Het is meer dan een evolutie. Het is een kleine revolutie", zegt Marko bij het Duitse blad. De Red Bull-adviseur maakt duidelijk dat de RB20 'niet zo extreem' zal worden als de Mercedes W13, maar dat ze 'qua idee' in dezelfde richting zijn gegaan als het team uit Brackley. Volgens de simulatoren geeft dat de best mogelijke auto.

"In de simulator en de windtunnel werkte het allemaal erg goed", beweert Marko. Maar de Oostenrijker wil nog niet te snel juichen, hij weet namelijk dat het concept bij Mercedes ook geweldig leek, maar op het circuit uiteindelijk vies tegenviel: "Zij waren ook overtuigd door de gegevens van hun sidepods-loze concept. In de praktijk werkte het helemaal niet."

'Zeropods' geen vreemde theorie

Volgens Marko was het overigens geen verrassing dat een team probeerde om met zo min mogelijk sidepods te racen, toen de nieuwe reglementen geïntroduceerd werden. Het zorgt ervoor dat er minder luchtweerstand is, maar het is ook gebleken dat het een lastig design is om te laten werken. Red Bull gaat nu proberen om te slagen waar Mercedes faalde.

"We zullen nu in de tests zien of we deze oplossing, of laten we zeggen een vergelijkbare oplossing, succesvol kunnen implementeren. We willen gewoon minder luchtweerstand. Adrian Newey was altijd voorstander van auto's zonder radiateur. Maar dat kunnen de motormensen natuurlijk niet. Maar het is logisch", aldus Marko over de oplossing van Red Bull in 2024.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties