F1 Nieuws

Helmut Marko geeft verklaring voor haperende DRS-vleugel Max Verstappen

Helmut Marko geeft verklaring voor haperende DRS-vleugel Max Verstappen
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Helmut Marko geeft verklaring voor haperende DRS-vleugel Max Verstappen

Helmut Marko geeft verklaring voor haperende DRS-vleugel Max Verstappen
Red Bull Content Pool

Red Bull-topman Helmut Marko heeft in gesprek met Motorsport-Total.com uitleg gegeven over het DRS-probleem van Max Verstappen. Volgens Marko is het probleem te wijten aan nieuwe upgrades die het team uit Milton Keynes meenam naar Barcelona.

Tijdens de Grand Prix van Spanje kreeg Verstappen, net als in het laatste deel van Q3, te maken met problemen aan zijn DRS-vleugel. Het cruciale deel van zijn RB18 wilde namelijk niet openen waardoor er veel tijd verloren ging. Uit voorzorg verving Red Bull de vleugel van Verstappen voor de race. De voorzorgsmaatregelen bleken later echter voor niets te zijn geweest.

Door de haperende vleugel zat Verstappen vast achter de Mercedes van George Russell. Uiteindelijk kwam de Nederlander langs zijn Britse rivaal, maar daar moest wel een strategisch spel aan te pas komen. Op pure snelheid wist Verstappen immers niet langs Russell te komen. Opnieuw laat het zien hoe zeer de Formule 1 nog afhankelijk is van het DRS-systeem, zeker op een circuit als dat van Barcelona.

Oorzaak ligt bij updates

De oorzaak van het probleem ligt volgens Marko bij het nieuwe updatepakket van Red Bull. Verstappen beschikte namelijk wél over de nieuwe onderdelen, maar Pérez niet. Hierdoor zaten er op de bolide van Verstappen lichtere onderdelen dan op de wagen van zijn Mexicaanse collega. Pérez kon niet met de nieuwe onderdelen rijden vanwege het feit dat er niet genoeg nieuwe onderdelen beschikbaar waren voor beide auto's.

Lichtere onderdelen zijn normaliter juist een pluspunt in de Formule 1, maar dit keer niet laat Marko weten. Het nieuwe lichtere onderdeel op de DRS-vleugel van Verstappen is namelijk 'te licht' gemaakt. "Onderdelen moeten zo licht mogelijk zijn, maar dit keer hebben we een fout gemaakt. De nieuwe onderdelen buigen teveel mee waardoor de vleugel niet naar behoren werkte", besluit Marko.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties